Zoekwoorden onderzoek

Met zoekwoorden onderzoek kun je jouw SEO optimaliseren. Weet welke zoekwoorden je wilt gebruiken en leer hoe je doelgroep zoekt. In dit artikel kijken we hoe je een zoekwoord onderzoek doet en waarom het waardevol is.

  1. Zoekwoord onderzoek doen
  2. Zoekwoordplanner Google Ads
  3. Zoekwoorden onderzoek voorbeeld
  4. Longtail keywords
  5. Zoekwoorden onderzoek stappenplan
  6. Marketingles

Zoekwoord onderzoek doen

Zoekwoord onderzoek doen begint met een lijst opstellen van de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Welke zoekwoorden omvatten jouw business, je producten, je diensten, etc? Maak een lijst van tien tot twintig zoekwoorden die je bedrijf omvatten.

Denk daarbij ook aan hoe mensen naar je product zoeken. Wil je op zeer specifieke woorden gevonden worden of juist bredere zoektermen gebruiken zodat je meer zoekvolume kunt genereren?

Zoekwoordplanner Google Ads

De beste tool om je zoekwoord onderzoek te beginnen, is de Zoekwoordplanner van Google Ads. Deze geeft je inzicht in het aantal zoekopdrachten per maand, de kosten per klik voor adverteren en of een zoekwoord meer of juist minder wordt gezocht in de aankomende periode.

Je kunt maximaal tien zoekwoorden per keer invullen, dus probeer je zoekwoorden uit de vorige stap te beperken tot tien zoekwoorden.

Wanneer je jouw zoekwoorden invult, krijg je automatisch nieuwe suggesties voor zoekwoorden die sterk op jouw zoekwoorden lijken of hetzelfde thema omvatten. Zo kun je jouw lijst met zoekwoorden aanvullen tot je een mooi bestand hebt met relevante zoektermen.

Als je echt fanatiek bent, kun je deze nieuwe zoektermen nogmaals door de Zoekwoordplanner van Google Ads halen om te kijken of je nog waardevolle en relevante keywords tegenkomt.

Zoekwoorden onderzoek voorbeeld

Nadat je een lijst met zoekwoorden hebt gemaakt in de Zoekwoordplanner, kun je deze downloaden als .csv bestand of als Google Spreadsheet.

Door te kijken naar het zoekvolume, kun je inschatten of een zoekwoord veel waard is of niet. Je zult waarschijnlijk willen beginnen met brede thema’s. Denk aan ‘schoenen’. Dit kun je verder onderverdelen in dames- en herenschoenen.

Vervolgens kun je die ook weer categoriseren. Sneakers, hoge hakken, sportschoenen, tennisschoenen, veterschoenen, loafers, laarzen, werkschoenen, etc.

Longtail keywords

Daarnaast heb je longtail keywords en shorttail keywords. Hoe langer een zoekopdracht hoe specifieker het zoekresultaat zal zijn. Een shorttail zoekwoord is ‘herenschoenen’. Een longtail keyword is ‘zwarte herenschoenen met veters’.

Je ziet dat het longtail keyword veel langer en specifieker is. Hierdoor zul je hoogstwaarschijnlijk minder zoekvolume zien op dit zoekwoord.

Echter, doordat de zoekopdracht specifieker is, is de kans op concurrentie ook een stuk kleiner. Je kunt makkelijker hoog scoren in Google met langere zoekopdrachten dan met korte zoekopdrachten van slechts een woord.

Zoekwoorden onderzoek stappenplan

Bij een zoekwoorden onderzoek stappenplan kun je het best beginnen met de brede zoekwoorden (shorttail). Zo ben je in ieder geval breed vindbaar op het onderwerp dat belangrijk is voor jouw bedrijf.

Maak pagina’s aan waar je vindbaar bent op deze brede zoektermen.

Vervolgens kun je sub-pagina’s maken met specifiekere content en specifiekere zoekwoorden. Na verloop van tijd zullen je SEO inspanningen resultaten opleveren. Investeer meer tijd in thema’s waar je makkelijk kunt scoren.

Optimaliseer je bestaande pagina’s of maak nieuwe pagina’s aan met zoekwoorden die relevant zijn voor je B2B bedrijf, product of dienst. Bij een zoekwoorden onderzoek stappenplan kijk je voor jezelf welke zoekwoorden het meest waardevol zijn. Je wilt dat je investering qua tijd of geld zo veel mogelijk oplevert.

Bepaal welke zoekwoorden je hoogste prioriteit hebben. Maak een lijst met tien zoekwoorden. Verwerk deze op je website en pak de volgende tien zoekwoorden, en herhaal dit proces tot je al je belangrijke zoekwoorden op je website hebt verwerkt.

Zo ben je beter vindbaar voor je doelgroep en zorg je via inbound marketing voor meer bezoekers op je website.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!