Categorieën
Search

B2B betaalt de hoofdprijs in Google Ads

Adverteren in Google is een krachtige manier om potentiele klanten naar je website te trekken die letterlijk op zoek zijn naar informatie over jouw producten of diensten. Maar dit gaat niet altijd van een leien dakje…

Kwaliteitsscore en kosten

Google Ads beoordeelt elk zoekwoord met een ‘quality score’ of te wel de ‘kwaliteitsscore’ van 1/10. Als de score laag is, dan wordt je minder vaak vertoond en moet je een verhoogde kosten per click betalen.

Hoe wordt de score berekend?

Dit is hoe het zou moeten werken: hoe relevanter jouw advertentie en landingspagina zijn voor het zoekwoord, hoe hoger de kwaliteitsscore. Er zijn nog factoren zoals de ervaring op je landingspagina, maar dit zijn in principe bijzaken.

Zou je dus adverteren op ‘gehaktmolen’ met een advertentie die iets zegt als ‘Professionele gehaktmolens voor slagers’ en deze advertentie leiden naar een pagina waar je over de specificaties van de gehaktmolen praat, dan zou je een hoge kwaliteitsscore moeten krijgen. Je bent immers super relevant.

Google en B2B zijn geen vrienden

Als je een nieuwe speler op de markt bent en nog niet zoveel impressies op je advertentie hebt gehad, dan vertrouwd Google je niet en start je met een lage kwaliteitsscore. Alsof Google zegt: ‘totdat je bewijst dat je relevant bent, krijg je een lage score en betaal je de hoofdprijs en vertoon ik je slechts af en toe als mensen zoeken’.

Hoeveel impressies heb je dan nodig? Slechts…. 10.000 om een eerste oordeel te vellen. Bron: Google.

Laag zoekvolume en je bent f*cked

Wat als je een B2B onderneming hebt met diensten waar slechts tientallen keren per week naar gezocht wordt? Tja, dan krijg je gerust een 1/10 en wordt je advertentie ‘slechts zelden vertoond vanwege een lage kwaliteitsscore’.

Het advies wat je krijgt is om ‘de relevantie te verhogen’. Alsof je weggewimpeld wordt met een soort bullshit excuus. Want zonder impressies overtuig je Google niet. En zonder overtuiging wordt je minder vertoond en betaal je meer.

Wat kun je wel doen?

Op de eerste plaats niet te veel naar kwaliteitsscore kijken, want eigenlijk is deze metric niet beheersbaar voor B2B ondernemers met een laag zoekvolume.

Wat je wel kunt doen, is het absoluut uiterste persen uit je advertenties en landingspagina. Besteed extra aandacht dat als je vertoond wordt, jouw advertentie extra opvalt. Geef de bezoekers een uitstekende ervaring op je landingspagina en zorg dat het laagdrempelig is om te converteren tot een aankoop/contactaanvraag.

Dit begint allemaal met een goed zicht hebben op hoe jouw doelgroep zoekt, via een zoekwoord analyse.

Wij regelen het voor je

Wordt je moe van al dat mieren**ken in Google Ads en wil je dat het gewoon goed geregeld is? Neem contact met ons op en wij regelen het voor je. No Cure, No Pay. Want zo zijn we nou eenmaal.

    Categorieën
    Strategie

    Alternatieven voor GA4

    Iets zegt me dat ik gewoon moet wennen aan de grote mensen wereld van Analytics, maar ik vind GA4 irritant.

    Categorieën
    Handleiding

    Meer resultaat uit B2B marketing

    b2b-marketing-resultaat-demand-gen-b2b-online-marketing-marquant-marketing

    Met verschillende tools kun je herkennen welke bedrijven jouw website bezoeken. Zo kun je leads opvolgen zonder dat ze hun gegevens achterlaten, met bijvoorbeeld Leadinfo.

    Categorieën
    Search

    Google Ads en POAS

    google-ads-en-poas-b2b-online-marketing-marquant-marketing

    De A.I. van Google Ads laten sturen op winst (POAS) i.p.v ROAS?

    Categorieën
    Strategie

    Lead Generatie is dood, hier is Demand Gen

    Lead-Gen-is-Dood-demand-gen-b2b-online-marketing-marquant-marketing

    Het werven van leads, bouwen van mail funnels, etc, is stervende. Lead generatie werkt niet omdat het werven van leads kostbaar is en de resources om deze op te volgen nog kostbaarder zijn. Het is zelfs zo kostbaar, dat het voor veel MKB’ers onhaalbaar is om voldoende data op te bouwen om de funnel te optimaliseren.

    Categorieën
    Search

    Google en de strijd tegen ad blockers

    google-versus-ad-blockers-b2b-online-marketing-marquant-marketing

    Onlangs ontvingen adverteerders op Google Ads een mail met nieuwe beleidsregels voor landingspagina’s. Voldoe je na oktober 2022 niet aan de nieuwe regels, dan worden je advertenties afgekeurd.

    Categorieën
    Strategie

    SEA Handboek

    SEA-handboek-x-Marquant-b2b-online-marketing

    Wil je zelf leren hoe je succesvol adverteert in Google? In dit gratis handboek leren we je alles wat je moet weten om als B2B organisatie in Google te adverteren. Je kunt zo zelf een campagne inrichten of beter beoordelen of jouw bureau de juiste route neemt.

    Categorieën
    Handleiding

    Geautomatiseerde regels in Google Ads

    Categorieën
    Strategie

    B2B Inbound marketing: ‘95% b2b doelgroep niet in de markt’

    95% doelgroep niet in de markt inbound marketing

    Het Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science, een van de bekendste onderzoekinstituten voor marketing komt met een interessant onderzoeksresultaat: ’95% van B2B kopers is niet in de markt voor je producten’. In dit artikel kijken we hoe je die 5% die wel in de markt is, kan activeren.

    Categorieën
    Strategie

    B2B inbound marketing: b2b doelgroep activeren

    inbound marketing marquant marketing

    Als je begint aan inbound marketing voor jouw b2b doelgroep, wil je niet alleen informeren, maar ook jouw bezoekers activeren. In dit artikel leer je hoe je jouw doelgroep kan triggeren en b2b leads kan genereren.