Wat kost online marketing: uurtarief freelance online marketeer

Home » Freelance Online Marketeer » Wat kost online marketing: uurtarief freelance online marketeer

Als B2B ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met tijdgebrek. Je kunt niet alles zelf oppakken en wilt daarom je online marketing uitbesteden. Heb jij vragen als: ‘wat zijn de kosten voor online marketing’ of ‘wat is het uurtarief van een freelance online marketeer’? Op deze pagina gaan we deze vragen voor je beantwoorden en hebben we uitgezocht waar je op moet letten.

Een online marketeer inhuren kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een zzp’er of freelancer inhuren, een interim online marketeer of een online marketing bureau benaderen. Je kunt uiteraard ook zelf een medewerker in dienst nemen. Op deze pagina leggen we uit wat de voordelen en nadelen van een freelance online marketeer ten opzichte van andere keuzes zijn.

Het is een lange pagina, dus voel je vrij om de inhoudsopgave te gebruiken om rond te kijken.

Inhoudsopgave

1. Online marketing kosten / tarieven

De kosten voor een online marketeer lopen uiteen. Voor een freelancer betaal je tussen de 50 en 100 euro per uur exclusief BTW. Voor een online marketing bureau betaal je tussen de 90 tot 150 euro per uur exclusief BTW.

Bij Marquant rekenen we een uurtarief van 80 euro per uur exclusief BTW. Lees meer over onze online marketing tarieven op onze deze pagina.

Het verschil in prijs tussen een freelancer en online marketing bureau betekent niet direct dat een online marketing bureau altijd beter is. Ga vooral bij meerdere partijen langs om je te laten informeren, om te zien bij wie je het beste gevoel krijgt en wie je de beste resultaten kan leveren of jouw niche begrijpt.

2. Hoeveel uur nodig voor online marketing uitbesteden?

Het aantal uur dat je nodig hebt voor je online marketing hangt vooral af van je wensen. Wil je snel resultaat of wil je langzaam maar zeker je online marketing opbouwen? Bij Marquant kunnen we vaak met vier tot vijf uur per week goede resultaten halen. Wil je sneller resultaat, dan zullen we meer uren per week vragen om onze doelstelling te behalen.

3. Verschillen tussen online marketing tarieven en prijzen

De tarieven voor online marketing zijn afhankelijk van de volgende factoren. Neem deze mee in je beslisproces:

Ervaring: hoe meer ervaring de freelance online marketeer heeft, hoe duurder hij/zij doorgaans zal zijn. Betaal je peanuts, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk monkeys.

Kennis: Een freelancer zal zelf kennis over online marketing op peil moeten houden. Dat kan door middel van scholing, trainingen, cursussen, etc. Vaak zijn deze trainingen niet gratis, dus wordt het opdoen van kennis ook doorberekend in het uurtarief.

Secundaire voorwaarden: Een freelancer moet alles zelf regelen. Premies, verzekeringen, pensioenopbouw, enzovoorts. Een beginnende online marketeer zal er niet snel aan denken, en daarom een lager uurtarief kunnen aanbieden. Een ervaren freelance online marketeer rekent deze kosten door in het uurtarief.

Tools: een online marketeer gebruikt tools om meer inzicht te krijgen in prestaties. Sommige tools zijn erg waardevol maar toch gratis te gebruiken. Echter, wil je meer inzicht in prestaties van je website, keywords of SEA campagnes, dan is het gebruik van een betaalde tool noodzakelijk. Vanzelfsprekend merk je dat in de online marketing tarieven van de freelancer.

Vraag en aanbod: Een ervaren freelance online marketing specialist zal meer gevraagd worden dan een beginner. Als je merkt dat je het aantal aanvragen niet bij kan houden, kun je er voor kiezen om je uurtarief te verhogen. Simpel gesteld: hoe meer vraag, hoe hoger de prijs.

4. Online marketing prijzen op basis van uurtarief, fixed fee of performance based

Online marketing freelancers en bureaus werken op basis van een uurtarief, een fixed fee (vast budget) per maand of kwartaal, of op basis van media-uitgaven of resultaten (performance based).

Kosten op basis van uurtarief: de freelancer berekent het aantal uren dat hij bezig is geweest met je online marketing en stuurt je vervolgens een factuur. Sommige ondernemers vinden deze vorm van facturatie fijn omdat ze de online marketeer flexibel kunnen inzetten.

Veel uren bij de start van een belangrijke campagne, minder als het laagseizoen begint of de campagne is geautomatiseerd. Het nadeel is dat je soms voor financiële verrassingen komt te staan als je online marketeer meer uren heeft gewerkt dan je had verwacht.

Kosten op basis van fixed fee: voor een vast bedrag per maand werkt de freelance online marketeer aan jouw projecten. Zo heb je als b2b ondernemer goed zicht op je uitgaven en kom je niet voor verrassingen te staan.

Bij Marquant zijn we voorstander van deze werkwijze omdat het zekerheid biedt voor ons als freelancer, maar ook voor onze opdrachtgevers. Nadeel is de mindere flexibiliteit. Maak goede afspraken en stem verwachtingen goed af met elkaar.

Kosten op basis van resultaat: vaak geldt deze vorm van facturatie voor grotere accounts. Grote mediabureaus werken op deze manier. Freelancers doen dit een stuk minder vaak.

Het lijkt aantrekkelijk als je de freelancer niet hoeft te betalen als je omzet niet stijgt. Maar als je freelancer een lucratievere overeenkomst heeft met een andere partij, kan jij een lagere prioriteit zijn. Als je werkt op basis van ad spend (advertentiebudget) kan het aantrekkelijk zijn voor de freelancer om jouw uitgaven te verhogen zodat hij/zij meer betaalt. Let dus goed op de kosten bij deze vorm van factureren.

5. Hoe bepaal je of een uurtarief fatsoenlijk is?

Met de bovenstaande lijst van factoren zoals het kennisniveau van je freelance online marketeer, het senioriteitsniveau en ervaring, de tools die gebruikt worden en de beschikbaarheid kun je een goed inzicht krijgen of de tarieven en prijzen kloppen met de waarde van de dienstverlening.

Ga vooral langs bij meerdere freelancers en eventueel online marketing bureau’s, interimmers en detacheerders. Zo krijg je een beter beeld van wat je kunt verwachten voor jouw beschikbare budget.

6. Online marketing uitbesteden of zelf doen?

Nu je weet wat de prijzen zijn, welke tarieven en facturatie je kunt kiezen en op welke factoren je moet letten bij het selecteren van een online marketeer, kun je bepalen of je jouw online marketing wilt uitbesteden of liever zelf nog een tijd uitvoert.

Vaak ben je als beginnende ondernemer nog veel bezig met je eigen website en b2b online marketing. Inbound marketing, content marketing door artikelen te schrijven, social media marketing, zelf SEO leren en toepassen. Echter, hoe succesvoller je onderneming wordt, hoe minder tijd je hier voor zult hebben.

Daarnaast is de vraag of je slechts extra handjes nodig hebt die op een laag niveau je online marketing activiteiten kunnen overnemen, of dat je behoefte hebt aan diepgaande kennis en expertise van een online marketing specialist.

7. Gratis leadgeneratie quickscan

Ben je benieuwd hoe jouw website presteert of wil je meer leads genereren? Neem dan contact op via het contactformulier of vraag onze gratis leadgeneratie scan aan

Leadgenratie quickscan

Ontvang je gratis sitescan per mail!