URL Architectuur SEO

De URL architectuur is belangrijk voor je SEO. Zo knijp je het maximale resultaat uit je content voor hogere rankings. Niet alleen zodat je URL’s de juiste keywords bevatten, maar ook dat de gelaagdheid van je website klopt met die van het zoekgedrag.

  1. De juiste keywords
  2. De juiste URL structuur
  3. HTTPS voor SEO
  4. Informatie architectuur
  5. Marketingles

We kunnen ons voorstellen dat je de inleiding leest en denkt ‘waar hebben ze het in godsnaam over? Gelaagdheid van je website?’ Geen zorgen, we maken het poepsimpel.

In twee stappen leggen we je precies uit wat je met URL’s kunt doen om jouw rankings te verbeteren. Zo kun je zelf je SEO optimaliseren.

De juiste keywords

Dit is een no-brainer. Naar aanleiding van je keyword onderzoek weet je precies met welke zoekwoorden jouw doelgroep naar jouw producten of diensten zoekt. Per onderwerp wil je in principe één hoofdpagina bouwen waarmee je wilt ranken in de zoekresultaten.

Zorg ervoor dat de URL van deze pagina het exacte zoekwoord bevat waarmee je wilt ranken. Heb je dus een website over financiële administratie en wil je ranken op ‘belastingaangifte ZZP’, zorg dan dat de URL van de landingspagina ‘../belastingaangifte-zzp’ bevat.

Goed: voorbeeld.nl/belastingaangifte-zzp

Slecht: voorbeeld.nl/status/?type=categorie=belastingaangifte

Slecht: voorbeeld.nl/pagina194792

Zorg dat je belangrijkste keyword zo ver mogelijk naar voren staat. Zorg dat er een zoekwoord aanwezig is in de URL, in plaats van enkel cijfers. En zorg dat rare parameters en categorieën niet zichtbaar zijn in je URL architectuur zodat je URL onnodig lang wordt.

Simpel genoeg, nu iets dieper de materie in.

De juiste URL structuur

Als ik het over gelaagdheid heb binnen de content van je website, dan kun je als voorbeeld het beste kijken naar de URL van deze pagina zelf.

Je ziet dat de URL is opgebouwd met een hoofd-zoekwoord, een term met het hoogste zoekvolume: ‘SEO zoekmachine optimalisatie’. Daarna zie je dat specifiekere termen, zoals in dit geval ‘url architectuur SEO’, hier achter komen te staan.

Als je dit concept echt goed wilt toepassen, pak je eerst je zoekwoordonderzoek en categoriseer je zoektermen. De meest algemene term krijgt zijn eigen categorie in de url (/motorfietsen/), en hoe specifieker je gaat, hoe langer je url wordt (/motorfietsen/honda/honda-gold-wing/).

Zo staat je content niet meer op zichzelf, maar bouw je een URL-structuur waaraan een zoekmachine de context rond je content kan bepalen. De relevantie van al je pagina’s binnen deze structuur stijgt en daarmee ook je posities in de zoekresultaten.

HTTPS voor SEO

De bovenstaande punten zijn het belangrijkst voor de SEO van je URL structuur. Hier nog een aantal extra punten om rekening mee te houden.

Een HTTPS extensie is tegenwoordig gebruikelijk. Toch zien we nog geregeld webdomeinen waar dit niet het geval is. Dit geldt vooral voor oudere domeinen. Een HTTPS extensie geeft aan dat je domein beter beveiligd is dan enkel HTTP.

Veiligheid is een belangrijke graadmeter voor betrouwbaarheid en autoriteit voor Google. Meer hierover kun je lezen in hun E-A-T content.

Meer veiligheid zorgt dus voor hogere rankings.

Informatie architectuur

We schreven het hierboven al. De manier waarop je jouw website indeelt heeft effect op hoe je gebruiker met je website omgaat.

Zorg dat je gebruiker zo min mogelijk hoeft te klikken tijdens het navigeren. Optimaliseer daarom je informatie architectuur.

De belangrijkste pagina’s op je website moeten direct bereikbaar zijn via de homepage. De juiste productpagina’s moeten binnen een paar klikken gevonden zijn.

Download de checklist om te zien wat jij op SEO gebied kunt doen om je B2B online marketing te verbeteren.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!