SEO tekst en content

Als je de tekst en content SEO optimaliseert van je website, zorg je voor meer zichtbaarheid in de zoekmachines. In dit artikel kijken we hoe je zelf SEO optimalisatie doet voor je tekst en content.

De tekst op je website is enorm belangrijk. Het vertelt wat je doet, wie je bent, waarom je iets verkoopt. Zorg dat deze belangrijke content goed zichtbaar is voor bezoekers die meer willen leren over jou en je producten.

Maak alle belangrijke content goed zichtbaar, en verstop het niet achter tabbladen of ver onder de vouw (the fold) van de website.

Hoe verder iemand omlaag moet scrollen voor belangrijke content, hoe kleiner de kans is dat je bezoeker deze belangrijke content ziet.

  1. Gebruik synoniemen
  2. Semantisch zoeken
  3. Interne links
  4. Duplicate content
  5. User generated content
  6. Marketingles

Gebruik synoniemen

Om tekst op je website makkelijk leesbaar te maken voor je lezer en bezoeker, kun je synoniemen gebruiken. De AI van Google leert steeds beter begrijpen wat woorden betekenen. Daarom kun je makkelijk twee verschillende woorden gebruiken met dezelfde betekenis.

Synoniemen zorgen ook dat je niet telkens dezelfde woorden gebruikt. Zo vergroot je de leesbaarheid voor de gebruiker. Zorg daarom voor variatie in je tekst. Wijk echter niet té ver af van je belangrijkste zoekwoorden.

Semantisch zoeken

Hiervoor noemden we al de AI van Google. Die leert steeds beter begrijpen wat woorden betekenen.

Dit heet semantisch zoeken, waarbij de zoekmachine niet enkel kijkt naar de ingevoerde zoekwoorden, maar ook de betekenis van de woorden meeneemt. Zo begrijpt de zoekmachine beter wat de intentie is van een zoekopdracht.

Het is daarom waardevol om meer dan honderd woorden op elke pagina te hebben staan. Zo geef je de zoekmachines meer tekst en content om te begrijpen waar je website en webpagina’s over gaan. Hoe meer woorden, hoe beter Google of Bing snapt waar je pagina over gaat.

Zorg voor minstens honderd woorden, maar bij voorkeur minstens driehonderd woorden.

Langer kan ook. Volgens meerdere onderzoeken hebben zoekresultaten met langere teksten, meer kans op hoge posities. Denk dan aan pagina’s met 1.500 tot 2.000 woorden.

Dit komt overeen met semantisch zoeken van Google AI. Hoe langer de pagina, hoe beter Google kan begrijpen waar je tekst over gaat. En hoe hoger de AI van Google je kan plaatsen in de zoekresultaten.

Interne links

Je interne linkstructuur helpt enorm voor SEO. Zo laat je zien aan Google wat je belangrijkste pagina’s zijn van je website (de pagina’s die de meeste interne links ontvangt, is waarschijnlijk je homepage).

Bovendien is de tekst van je link heel belangrijk. Het geeft de gebruiker en de zoekmachine meer gelegenheid te begrijpen waar de achterliggende pagina over gaat.

Een goede anchortekst in een interne link, beschrijft het belangrijkste zoekwoord. Bijvoorbeeld online marketing b2b. Dit is een stuk beter dan woorden zoals ‘klik hier’ of ‘deze pagina’ linken, omdat deze erg generiek zijn.

Duplicate content

Zorg dat je tekst uniek is! Niet is zo schadelijk voor je vindbaarheid als tekst kopiëren van iemand anders. Het zorgt ervoor dat je lager wordt vertoond in de zoekresultaten.

Voorkom daarom duplicate content, of in het Nederlands: dubbele content. Dus niet (deels) gekopieerd van een andere website.

Google beloont je echter als je unieke content hebt. Helemaal als deze unieke content behulpzaam is en mensen antwoorden geeft op hun vragen. Hoe beter je jouw teksten optimaliseert voor SEO, hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten.

Teksten kopiëren op je eigen website wordt ook niet aanbevolen. Je kunt wel af en toe een quote of stukje tekst van een andere pagina kopiëren.

Je kunt echter niet meerdere identieke pagina’s op je website hebben. Dus duplicate content van je eigen website is ook schadelijk.

User generated content

User generated content is content of tekst op je website die door gebruikers is gemaakt. Denk vooral aan reviews van een product, of reacties onder een artikel.

Dit kan goed werken om meer content op je website te krijgen, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat klopt. Je moet wel je reacties en recensies monitoren. Geen spam, geen grof taalgebruik, links naar foute websites, etc.

Wat het wél kan opleveren, is interactie met je gebruikers. Als je bezoekers vragen stellen als opmerking onder een artikel, kun je jouw volgers helpen door met hen in gesprek te gaan.

Zo ben je beter vindbaar in de zoekmachines, want de vragen die gebruikers op jouw website stellen, komen terug in de zoekresultaten. Je kunt zelfs ideeën krijgen via je gebruikers voor nieuwe content die je kunt ontwikkelen.

Voor SEO is user generated content daarom erg waardevol. Maak voor jezelf de afweging of reviews en/of reacties onder je artikelen waardevol is voor jouw bedrijf of b2b online marketing strategie.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!