SEO structuur website

De SEO structuur van je website is belangrijk. Je wilt niet enkel weten met welke woorden je doelgroep zoekt, zodat je daar pagina’s voor kunt maken. Je wilt ook dat jouw hele website de juiste structuur heeft om optimaal gevonden te worden.

Je kunt je SEO structuur het best vergelijken met een boek. Zonder inhoudsopgave of structuur in je boek, is het onmogelijk om daar informatie in terug te vinden. Zo geldt het voor zoekmachines ook.

Daarom wil je een goede structuur in je website aanbrengen, zodat Google weet welke pagina’s belangrijk zijn en welke ondersteunend.

Zo kunnen zowel je gebruikers als de zoekrobots van Google beter navigeren op je website en begrijpen waar je website over gaat. Dit kan enorm helpen om je B2B online marketing te verbeteren.

  1. Hoofdonderwerp SEO
  2. SEO voor je homepage
  3. Subonderwerpen
  4. Volledigheid loont
  5. Marketingles

Hoofdonderwerp SEO

Als je jouw business zou omschrijven in één of twee woorden, wat zou dat dan zijn? En als je het met het zoekwoordonderzoek bevestigt, dan weet je zeker welk woord de lading van jouw website dekt.

Gebruik je homepage om over dit onderwerp te vertellen en SEO optimaliseer deze zo goed mogelijk voor de vindbaarheid in Google (zie de checklist onderaan voor handvaten).

SEO voor je homepage

De homepage is ook als de introductie van je ‘boek’, maar probeer niet teveel over jezelf te vertellen maar juist ‘outside-in‘ te praten over wat je voor je doelgroep kunt betekenen. Gebruik het als portaal en toon welke onderdelen je website nog meer bevat, met links om daar te komen.

Wees je tot slot wel bewust dat je homepage een pagina is waar bezoekers op binnenkomen die direct de inhoud willen induiken. Plaats bijvoorbeeld een paar e-books ter download of een aantal links naar je nieuwste, relevante artikelen.

Dat laatste is een gouden tip, want als je de artikelen blijft aanvullen, bevat je homepage steeds verse content (wat goed is voor je ranking in Google).

Subonderwerpen

Net als een boek, kun je vervolgens nadenken over de verschillende hoofdstukken in je boek. En binnen die hoofdstukken weer de verschillende paragrafen. Zo begin je steeds met een ‘algemene’ categoriepagina (het zelfde idee als je homepage) en plaats je daar vervolgens pagina’s onder met gerelateerde content die je dieper kunt belichten.

Zo is het voor de gebruiker niet alleen makkelijk om door je website te navigeren, maar ziet Google ook welke pagina’s het hoofdonderwerp zijn en welke pagina’s daaronder vallen als dieper gelegen informatie.

Dit vergroot de kans dat als iemand naar het hoofdonderwerp zoekt, de algemene homepage of categoriepagina naar voren komt in de zoekresultaten. Als iemand juist naar specifieke informatie zoekt, komt de dieper gelegen pagina naar boven.

Zorg dus dat de navigatie van je website goed werkt en begrijpelijk is voor je bezoeker. Voor de zoekmachines geldt dit ook, maar hen kun je helpen door een XML sitemap te maken.

Volledigheid loont

Uit je zoekonderzoek komen talloze woorden voorbij die interessant kunnen zijn voor jouw business. Door je website als boek met hoofdstukken en subhoofdstukken te zien, krijg je meteen een beeld welke content je kunt gaan schrijven en hoe je deze op je website indeelt. Op die manier ontstaat er een duidelijke SEO structuur voor je website.

Door zo compleet mogelijk te zijn, gaan er vanzelf websites naar je linken als referentie. Als je je website structuur goed indeelt, wordt deze linkwaarde goed over je website verdeeld en profiteren alle belangrijke pagina’s ervan.

Wil je precies weten hoe je je website optimaal indeelt voor SEO? Download dan onze volledige SEO checklist!

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!