SEO Concurrentieanalyse

Een SEO concurrentieanalyse levert veel inzichten op. Hoe hoog je in Google wordt weergegeven heeft deels te maken met hoe goed jouw concurrenten hun SEO op orde hebben. Bij lastige keywords is het handig om een benchmark van je concurrentie te maken, zodat je weet waar je aan toe bent om hen te verslaan.

Laten we voor de SEO concurrentieanalyse naar drie belangrijke factoren kijken: relevantie, autoriteit en interne linkstructuur. Dit klinkt technisch, maar geloof me, het is heel simpel en je kunt alles gewoon via je browser doen. Zo kun je snel zien waar kansen liggen om je B2B online marketing te verbeteren.

Laten we starten. Dus pak Google erbij en voer een zoekwoord in waarop je moeite hebt een top 10 positie te scoren. Open de bovenste tien resultaten in verschillende tabbladen zodat we eens goed kunnen kijken wie volgens Google ‘zoveel beter is dan jij’.

  1. SEO Relevantie
  2. SEO Autoriteit
  3. Interne linkstructuur SEO
  4. Marketingles

SEO Relevantie

Bij een SEO concurrentieanalyse zijn een aantal zaken belangrijk. Als we het over relevantie hebben, dan kijken we naar hoe vaak het zoekwoord genoemd wordt op de volgende plaatsen: url, meta-tags, headers, alt-teksten en het aantal pagina’s dat de website bevat die over sterk gerelateerde onderwerpen gaan.

Als het een lastig zoekwoord met sterke SEO concurrentie (van bijvoorbeeld giganten als Bol.com of Indeed), dan kun je ervan uit gaan dat op de landingspagina’s deze technische zaken als meta-tags en meta-titles allemaal wel goed geregeld zijn. We kijken zelf meer naar of de complete website over het onderwerp gaat, of dat het maar een (klein) onderdeel van de site is.

Neem Marquant. We zijn goed in zoekmachine adverteren en hebben daar een flink aantal artikelen over geschreven. Maar als je ons beoordeelt op pure relevantie, dan leggen we het op relevantie af tegen een website van bijvoorbeeld een bureau dat dit als enige activiteit voert.

Dit betekent niet meteen dat we niet van zo een bureau kunnen winnen, wat een mooi bruggetje vormt naar het punt in de SEO concurrentieanalyse.

SEO Autoriteit

Als ik SEO autoriteit zo simpel mogelijk zou moeten beschrijven, dan wordt het gevormd door het aantal websites dat met links naar jouw website verwijst. Zijn dat er veel? Zijn dat websites die zelf ook veel links ontvangen (het liefst van grote/bekende website)? Zijn dat websites die over hetzelfde onderwerp praten als jij? Dan groeit jouw autoriteit en word je hoger weergegeven in Google.

Het leuke is dat autoriteit is gewoon een meetbaar cijfer is. Platformen als SemRush, Majestic en AHREFS hebben een tool genaamd ‘domain authority checker. Hier vul je simpelweg de URL’s in van concurrerende websites en je krijgt een concreet cijfer terug over hun autoriteit (bijvoorbeeld 44/100). Je kunt uiteraard ook de URL van je eigen website invoeren en zo de SEO autoriteit vergelijken.

Nu zitten hier wat haken en ogen aan. Kennelijk leven we nog steeds in een wereld waar bedrijven linkbuilding bureaus inschakelen die soms duizenden links inkopen van verschrikkelijke startpagina’s waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Google zegt zelf dat ze hier actie tegen ondernemen, maar je komt het nog steeds (te vaak) tegen.

Begrijp dat dit een spel van manipulatie is. Ook al geeft een tool als SemRush soms terug dat jouw concurrent een link ontvangt van likmevestje.start-pagina-kloon.nl en dat die link ‘heel waardevol is’, laat je niet misleiden door te denken dat je zelf ook dit soort links moet aanschaffen. Google noemt het zelf immers ook ‘link schemes’.

Je kunt tools als de website authority checker van AHREFS of de backlink checker gratis gebruiken en soms krijg je daar goede websites uit terug waar je zelf ook een link vandaan kunt halen. Maar als je dit echt goed wilt doen, dan moet je eigenlijk een dergelijk SEO-platform aankopen (ook al is het voor een maand) en de goede links tussen de bergen crap uitvissen.

Het is een arbeidsintensief proces en naar onze mening enorm saai om te doen. Maar als je niet bereid bent hierin te investeren dan, zul je zeker weten dat je het aflegt tegen partijen die dit wel doen en wél in de top 10 staan.

Door een SEO concurrentieanalyse te maken van je belangrijkste concurrenten, kun je snel inzien welke links zij hebben. Daarna kun je proberen of je deze links ook voor jouw website kunt krijgen.

Uiteindelijk kun je ook een inschatting maken hoeveel werk het is om een toppositie in Google te bemachtigen.

Interne linkstructuur SEO

Klinkt fancy toch? Laten we jouw interne linkstructuur meteen optimaliseren, dan heb je direct een goed actiepunt voor je volgende stand-up. Als je in SEO investeert dan creëer continu waardevolle content over de onderwerpen waarop je hoog wilt ranken. Veel onderwerpen zijn aan elkaar gerelateerd of zijn te categoriseren. Zoals wij doen in onze online marketing kennisbank, bijvoorbeeld.

Het helpt je posities in Google door binnen je eigen websites links aan te maken naar de landingspagina waarmee je hoog wilt ranken. Stel je hebt een pagina over Transformers en je wilt hoog op dit zoekwoord ranken. Dan kun je ook een categorie aanmaken genaamd ‘characters’ en hier artikelen plaatsen over Optimus Prime, Bumblebee, Cliffjumper en Ironhide.

Nu heb je gerelateerde pagina’s over Transformers. Door op deze pagina’s het woord ‘Transformers’ te linken naar jouw landingspagina, help je Google begrijpen hoe relevant deze pagina is en boost hij jouw ranking in de resultaten.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!