Schema.org Structured Data implementeren

Home » Online Marketing Kennisbank » SEO – zoekmachine optimalisatie » Schema.org Structured Data implementeren

Schema.org implementeren is makkelijker dan je denkt. Zelfs zonder uitgebreide kennis van HTML kun je veel zelf doen. In dit artikel kijken we hoe je zelf Schema rich snippets kunt implementeren zodat je jouw SEO optimaliseert.

In het vorige artikel hebben we bekeken wat Schema.org is en waarom je het wilt toepassen. In dit artikel kijken we hoe je Schema zelf implementeert.

  1. Zelf Schema implementeren
  2. Handmatig Schema markups implementeren
  3. Google Structured Data Markup Helper
  4. Selecteer gegevenstype voor gestructureerde data
  5. Plak de URL waar je Structured Data aan wilt toevoegen
  6. Selecteer de Markup Data elementen
  7. Voeg meer Gegevensitems toe
  8. HTML code met Structured Data maken
  9. Voeg de Markup Microdata toe aan je website
  10. Controleer je Schema Markups Microdata
  11. Tips voor Schema Markups en SEO
  12. Alle Schema markups
  13. Hoeveel websites gebruiken Schema markups?
  14. Marketingles

Zelf Schema implementeren

Schema rich snippets en microdata implementeren is makkelijker dan je denkt. Ten eerste zijn er veel plug-ins voor schema markups beschikbaar. Een van de beste om dit te doen is de SEO plug-in Yoast. Deze Nederlandse plug-in kun je downloaden voor je WordPress website.

Naast een aantal SEO optimalisaties zoals meta titels en omschrijvingen kun je ook simpele Schema microdata verwerken in de plug-in zodat je beter vindbaar bent in de zoekresultaten.

Zoek in het plug-in menu naar Schema of Schema Structured Data en kijk welke plug-in het meest aansluit op jouw wensen.

Handmatig Schema markups implementeren

Schema.org heeft hun eigen uitleg op de website geplaatst hoe schema.org microdata werkt en hoe je het zelf kunt toepassen op je website.

Ook op het developers platform Github kun je veel informatie vinden rondom Schema.org markups en rich data.

1. Google Structured Data Markup Helper

Makkelijker is echter om via de Google Structured Data Markup Helper zelf HTML code aan te maken die je kunt kopiëren en vervolgens op je website kunt plakken.

Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je Schema structured data maakt en toevoegt aan je website.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-b2b-online-marketing-marquant-marketing

2. Selecteer gegevenstype voor gestructureerde data

In de lijst met opties zie je welke gevenstypen je kunt selecteren. Deze is niet compleet, maar behandelt wel de meest voorkomende Structured Data Markup typen.

Voor een webshop kun je Product kiezen. Voor dit voorbeeld kiezen wij voor Artikelen.

3. Plak de URL waar je Structured Data aan wilt toevoegen

Je kunt ook de HTML code van je webpagina selecteren. Maar de URL kopiëren en plakken is makkelijker en sneller aangezien Google deze automatisch uitleest. Klik daarna op ‘Taggen starten’.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-artikelen-url-b2b-online-marketing

De webpagina zal in je scherm laden aan de linkerkant. Aan de rechterkant verschijnt een ander venster waarin je de Structured Data markups en gegevens kunt zien.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-werkvenster-b2b-online-marketing-marquant-marketing

4. Selecteer de Markup Data elementen

Ga met je muiscursor naar de titel van je bericht of artikel. Highlight de titel zodat deze geel gearceerd is. Er verschijnt nu een menu waarin je verschillende opties ziet. Kies de optie ‘Naam’, aangezien de titel ook de naam van je artikel is.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-titel-highlight-b2b-online-marketing-marquant-marketing

Wanneer je op ‘Naam’ klikt, verschijnt de titel van je artikel onder ‘Naam’ in het rechter venster met ‘Mijn gegevensitems’.

Op deze manier geef je met markup data aan welk onderdeel van je website onder een bepaald gegevensitem moet staan.

5. Voeg meer Gegevensitems toe

Nu we de ‘Naam’ van je artikel of pagina hebben ingevoerd, kunnen we de andere onderdelen invoeren die zichtbaar zijn op je pagina.

Niet elk onderdeel is zichtbaar, dus waarschijnlijk kun je niet alles invullen. Probeer echter zo veel mogelijk gegevens te highlighten om zo veel mogelijk Structured Data en rich snippets te maken van je artikel.

Denk aan je afbeelding, publicatiedatum, auteur, artikeltekst, etc.

6. HTML code met Structured Data maken

Wanneer je alle onderdelen die je kunt toevoegen aan de gegevensitems hebt toegevoegd, klik je op ‘HTML maken’.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-html-maken-b2b-online-marketing-marquant-marketing

Nadat je de HTML code voor je artikel hebt gemaakt, kun je in het werkvenster de code bekijken. Soms moet je nog even de code van JSON-LD veranderen naar Microdata. In de HTML code zie je vervolgens de microdata markups die je zojuist hebt toegevoegd.

7. Voeg de Markup Microdata toe aan je website

Zoek naar de stukjes met markup microdata die zijn toegevoegd aan de HTML code. Deze kun je makkelijk vinden door te kijken naar de gele streepjes aan de zijkant van je venster. Voeg deze vervolgens toe in je CMS (Content Management System, zoals WordPress) om de markup data te activeren.

Google-Structured-Data-Markup-Helper-html-bron-met-microdata-markeringen-b2b-online-marketing-marquant-marketing

Misschien vind je het makkelijker om niet per stukje te moeten kopiëren en plakken in de broncode van je webpagina.

Je kunt ook de hele pagina in HTML downloaden en verwerken in de bron code van je huidige pagina. Klik op ‘Download’ en je slaat het bestand op, op je harde schijf.

Wanneer je op ‘Voltooien’ klikt, krijg je een aantal next steps te zien. Waaronder de optie om je code te testen. Zo zie je meteen of je de HTML structured data goed hebt verwerkt op je webpagina.

8. Controleer je Schema Markups Microdata

In Google Search Central kun je met de Google Rich Results Test of de Schema Markup Validator jouw Markup data testen, en controleren of alles goed werkt.

Voeg de HTML code die je hebt gedownload, toe aan de Rich Results Test. Daarin zie je of je code goed werkt. Mochten er dingen ontbreken, dan kun je die direct in de editor aanpassen.

Tips voor Schema Markups en SEO

De bovenstaande stappen zijn slechts het topje van de ijsberg als het om Schema Markups, Structured Data en Rich Snippets gaat. Er is nog veel meer mogelijk, zelf buiten de Google Structured Data Markup Helper om.

Alle Schema markups

Wil je de complete lijst zien van alle Schema markup mogelijkheden? Check dan de website van Schema.org met de Organization of Schemas. Dit zijn de meest gebruikte schemas om de zoekmachines te vertellen waar je website over gaat.

Wil je de complete lijst met Schema Markups? Check dan de Full List of Types. Zo krijg je een idee welke data je allemaal kunt toevoegen om nog meer Schema Markups toe te voegen aan je website.

Hoe meer informatie je markeert met Schema markups, hoe meer Rich Snippets je in de zoekmachines kunt verwachten, zoals review scores, recept bereidingstijd, Knowledge Graphs en meer.

Hoeveel websites gebruiken Schema markups?

Omdat het veel werk is om je artikelen, producten, data, en andere mogelijkheden te organiseren en categoriseren, zijn er maar weinig partijen die hier echt mee aan de slag gaan.

Exacte cijfers voor het Schema Markup gebruik zijn er niet. Data uit 2014 zegt dat er 10 miljoen websites zijn die Schema gebruiken, wat destijds neerkwam op 1% van alle websites. Anderen zeggen slechts ca. 3% van alle websites wereldwijd.

Andere bronnen zeggen dat tussen de 17% (onderzoek van Bing en Catalyst) en 31% (onderzoek ACM Queue) van alle marketeers en websites gebruik maken van Schema.org markups.

De cijfers lopen uiteen. Maar zo bezien, ligt er nog enorm veel ruimte en potentie om jouw SEO te optimaliseren door Schema markups te gebruiken. Met de bovenstaande handleiding kun je alvast beginnen. Veel succes!

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!