Schema.org en SEO

Schema.org is een samenwerking van zoekmachines om data nog beter te structureren. Door gebruik te maken van schema.org en de markups kun je jouw SEO optimaliseren. Zo ben je zichtbaarder in de zoekresultaten en krijg je meer klikken naar je website.

  1. Wat is Schema.org?
  2. Schema.org voorbeeld
  3. Waarom zijn Schema rich snippets belangrijk?
  4. Marketingles

Wat is Schema.org?

Schema.org is een samenwerking van Google, Microsoft Bing, Yahoo en de Russische zoekmachine Yandex. Met Schema markups geef je extra informatie aan zoekmachines zodat deze nog beter begrijpen waar je website over gaat.

Voorheen gebruikte elke zoekmachine haar eigen methode om informatie te categoriseren. Schema heeft één standaard ontwikkeld waar elk bedrijf mee werkt.

Schema.org voorbeeld

Bedoel je met Avatar de filmserie van James Cameron, of een profiel afbeelding? Bedoel je met bank een zitmeubel of een financiële instelling? Door gebruik te maken van schema.org markups kun je nog duidelijker vertellen waar je website of webpagina over gaat.

Hoe duidelijker je communiceert met de zoekmachines hoe groter de zekerheid voor hen is om je hoger te plaatsen in de zoekresultaten en met hogere zekerheid je SEO relevantie te bepalen. Schema markups kunnen dus helpen bij het verbeteren van je zoekmachine optimalisatie (SEO).

De data van Schema is niet zichtbaar voor je gebruikers, maar wel voor de zoekmachines. Andere termen voor Schema zijn microdata of rich snippets.

Waarom zijn Schema rich snippets belangrijk?

Door extra informatie te geven aan Google of andere zoekmachines met behulp van Schema.org, kun je beter vertellen waar je website of webpagina over gaat.

Denk aan:

  • Plaatsen
  • Boeken
  • Events
  • Films
  • Recepten
  • Frequently Asked Questions pagina
  • Lokale bedrijven
  • Restaurants
  • TV afleveringen en reviews scores
  • Software en apps
  • Producten
  • etc

Dankzij deze rich snippets informatie kun je ook de zoekresultaten beïnvloeden. Zo kun je bij een recept een afbeelding laten zien, of de beoordeling van het recept. Zoals je hieronder ziet, kun je zelfs de bereidingstijd van het gerecht weergeven.

Op deze manier ben je beter zichtbaar in de zoekresultaten (SERPs – Search Engine Result Pages), claim je meer ‘real estate’ in de zoekresultaten, en val je meer op. Bovendien kun je met een hogere review score dan je concurrenten, mensen overhalen om eerder op jouw resultaat te klikken.

Zo help je jouw bezoeker met waardevolle en relevantie informatie voordat zij of hij klikt.

In het volgende artikel kijken we hoe je Schema.org markups en rich data kunt implementeren. Dat is makkelijker dan je denkt.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!