Navigatie en SEO

Het menu van de website (zowel in de header als de footer) wordt ook wel de navigatie genoemd. Hier een aantal korte tips om deze optimaal te gebruiken voor hoge SEO rankings.

Voor hoge posities in Google is het naast een goede URL structuur belangrijk dat je navigatie goed is ingericht. Op de eerste plaats kijk je naar jouw SEO zoekwoorden onderzoek en gebruik je in jouw menu termen die overeenkomen met de zoekwoorden waar je op wilt ranken.

Daarnaast zorg je dat alle belangrijke pagina’s ook via het menu toegankelijk zijn. Dit zijn no-brainers, laten we nu wat dieper de materie in gaan.

  1. Breadcrumbs
  2. Filter navigatie
  3. Duplicate content door slechte navigatie
  4. Canonical tag om duplicate content te voorkomen
  5. Doemdenken
  6. Mierenneuken
  7. Marketingles

Breadcrumbs, broodkruimels of broodkruimelspoor geven in een oogopslag weer waar je je bevind op de website. Zoals je op deze pagina ziet, is het broodkruimelspoor:

Home > Online Marketing Kennisbank > SEO – zoekmachine optimalisatie > Navigatie en SEO

Zo kunnen gebruikers makkelijk hun weg vinden door je website en is het duidelijk hoe ze kunnen navigeren en rond klikken op je website zonder de weg kwijt te raken.

Dit is uiteraard een referentie naar het gebroeders Grimm sprookje van Hans en Grietje. Hans en Grietje lieten broodkruimels achter in het bos, om hun weg terug naar huis te vinden.

Elke breadcrumb is ook meteen een hyperlink naar een bovenliggende pagina. Zo zorg je dus voor én meer overzicht qua navigatie voor je gebruiker, én maak je interne links aan naar je meest belangrijke pagina’s. Wham, bam, thank you ma’am!

Filter navigatie

Als je een filter navigatie gebruikt, bijvoorbeeld in een b2b webshop, kan een gebruiker door middel van opties aanvinken zijn selectie verfijnen. Handig voor de gebruiker, een nachtmerrie voor zoekmachines.

Wat er namelijk vaak gebeurt, is dat bij het aanvinken van de opties in het menu er ook parameters in de URL worden geplaatst. Dit zijn of onzin parameters zoals random cijfers, of het zijn de categorienamen die aangevinkt worden.

Duplicate content door slechte navigatie

Het probleem is dat deze vorm van navigatie een eindeloos aantal URL’s kan generen, waarvan 99% duplicate content is. Bijvoorbeeld door eerst ’t-shirts’ en daarna ‘rood’ aan te vinken, wordt de URL …/t-shirts/rood/.

Maar als de gebruiker het omdraait en eerst ‘rood’ en daarna ’t-shirts’ aanvinkt, dan wordt de URL ../rood/t-shirts/. Beide pagina’s tonen dezelfde content, Google weet niet welke pagina belangrijk is. Resultaat: geen enkele pagina is belangrijk en je verliest zo je goede positie in Google.

Erger wordt het als je eindeloos veel opties kunt aanvinken die de content niet veranderen, maar wel telkens nieuwe variaties aan URL’s genereren. Door bijvoorbeeld t-shirt maten zoals XS of XXL mee te nemen, terwijl alle shirts in alle maten beschikbaar zijn, maakt het niet uit wat de gebruiker aanvinkt; de content blijft hetzelfde.

Dit wordt ook wel duplicate content genoemd en is een serieus probleem en is erg schadelijk voor je SEO.

Canonical tag om duplicate content te voorkomen

Door dit op te lossen, wil je eerst even afstand nemen en opnieuw nadenken over welke URL’s belangrijk zijn. Zorg dat je filter navigatie altijd dezelfde volgorde aanhoudt en zodra de content niet meer interessant wordt, voeg dan een ‘canonical’ tag op de irrelevante pagina toe.

Dat is een stukje code waarin je zoekmachines vertelt wat de relevante landingspagina is. Zo wordt je niet gestraft voor dubbele content, terwijl je navigatie net zoveel opties bevat als jij wilt.

Een voorbeeld van een canonical tag is <link rel=”canonical” href=”https://www.website.nl/relevante-pagina” />. Met deze tag zeg je dus: de huidige pagina is niet belangrijk, indexeer alleen de url die ik in deze tag noem.

Zo verwijs je de zoekmachine door naar de pagina die wel geïndexeerd mag worden.

Doemdenken

Tot zover hebben we behandeld dat je de juiste keywords in je navigatie zet, dat alle (of zoveel mogelijk) belangrijke pagina’s in je navigatie zijn opgenomen (bovenaan in het hoofdmenu of in de footer), en dat filters en zoekopdrachten op je site navigatie/indexering problemen kunnen veroorzaken. Als je je hier aan houdt, kan het eigenlijk niet mis gaan.

Maar, doemdenkers als we zijn, kun je het natuurlijk altijd nog verknallen. Zo kun je jouw navigatie of menu via een script laden. Dit script zorgt dat je menu uitklapbaar is, wat veel ruimte in je hoofdmenu scheelt.

Echter, alleen visueel werkt dit goed. Google kan dit indexeren (er is geen web-bouwer die dit zou doen, maar we zijn aan het doemdenken).

Je kunt ook de URL’s van je landingspagina’s wijzigen en netjes een 301-redirect instellen, maar de oude URL nog in je navigatie hebben staan. Dit is niet echt een ramp, maar het helpt niet.

Dit is alles wat we over SEO navigatie kunnen vertellen. Als je geen webshop hebt, denk dan eerst aan je zoekwoordonderzoek, maak categorieën, maak een passende URL-structuur en zet de hoofdpagina’s hiervan in je menu.

Mierenneuken

Wil je eeeecht het maximale uit je navigatie halen. Dan kun je tags als ‘rel:no-follow’ meegeven aan alle pagina’s die wel in je URL moeten staan (bijvoorbeeld de ‘bedank pagina’s’, of de ‘vacatures’ pagina van een klein MKB bedrijf).

Zo zorg je dat alle linkwaarde naar je belangrijkste landingspagina’s gaat. Maar heel eerlijk, wij doen het zelf niet eens omdat het effect voor een MKB-site zo marginaal is.

Naast SEO navigatie zijn er nog meer SEO optimalisaties die je zelf kunt toepassen. Of download onze SEO checklist.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!