Meetbaarheid en rapportage SEO

SEO meten en rapporteren is essentieel. Echter, resultaten kunnen lang op zich laten wachten. Vaak fixeert men zich op een aantal belangrijke keywords en kijken ze regelmatig of ze al in de top 10 staan. Er zijn echter veel meer inzichten waarmee je het resultaat van jouw SEO activiteiten kunt meten. Hier een overzicht van de belangrijkste punten.

  1. Geen dure SEO tools nodig
  2. Analytics
  3. Rapportage
  4. Marketingles

Geen dure SEO tools nodig

Er bestaan verschillende SEO tools in de markt zoals Semrush, AHREFS en Moz, waarmee je een hele toolset krijgt om inzichten te verzamelen over jouw SEO resultaten vs. de activiteiten van je concurrentie.

Het probleem met deze tools voor MKB’ers is simpelweg dat ze best prijzig zijn. Je betaalt al snel meer dan €100 per maand. Dat is als je een SEO agency of een grote corporate bent prima te doen is, maar voor B2B marketing is het een beetje te veel van het goede.

Daarom adviseren wij om vooral je Google Analytics in combinatie met Google Search Console te gebruiken. Deze gratis Analytics tools houden bij op welke woorden je vertoond bent, hoe vaak je vertoond bent en wat je gemiddelde positie was over de periode die jij kiest (wij adviseren altijd de laatste maand tot drie maanden te nemen, omdat posities per dag kunnen wisselen).

Deze tool is gratis en geeft je inzicht in de belangrijkste KPI’s om jouw SEO resultaten te meten.

Analytics

Door gebruik te maken van Google Analytics of het betaalde Adobe webanalytics kun je SEO resultaten zichtbaar maken. SEO is een langzaam proces dat na perioden van een paar maanden, een half jaar of een jaar pas zichtbaar haar vruchten afwerpt. Als je investeert in content op je website (inbound marketing), trek je soms bezoekers aan op keyword waar je niet eens van wist dat er naar gezocht werd.

Wij werken af en toe voor klanten die zo gefixeerd zijn op een aantal belangrijke keywords, dat ze geloven dat de SEO activiteiten niet werken, tenzij ze op precies dat ene keyword op #1 staan.

Staar je daarom niet blind op alleen posities, maar kijk naar traffic. Door in jouw analytics programma een tijdsperiode van een jaar te nemen, en de grafiek op te delen in maanden en niet in dagen, zie je hoe het verkeer naar jouw website stijgt en wat de belangrijkste landingspagina’s zijn waar ze op binnenkomen. Misschien sta je op ‘b2b adviseur’ nog op positie #23, maar is het gratis verkeer via zoekmachines inmiddels verdriedubbeld.

Analyseer op welke pagina’s ze binnenkomen en optimaliseer deze voor conversies zoals bijvoorbeeld het aanbieden van whitepapers/webinars en creëer meer ondersteunende content rond het onderwerp (gerelateerde artikelen die met het juiste keyword naar je landingspagina linken).

Zo haal je het maximale uit jouw verkeer en focus je op wat belangrijk is: traffic, in plaats van alleen posities.

Rapportage

Wij houden zelf altijd een SEO rapportage bij waarin we de volgende metrics bijhouden:

Deze rapportage houden we zelf bij in Excel of als je niet bang aangelegd bent in Google Sheets zodat je de rapportage niet steeds hoeft rond te sturen. Nogmaals: SEO is een langzaam proces, dus besteed eens per maand een momentje om de cijfers bij te werken. Easy peasy, lemon squeezy.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!