Google Search Console

Google Search Console geeft je inzicht in de (technische) prestaties van je website. Word je goed geïndexeerd, heb je foutcodes op sommige pagina’s, etc? Je kunt het allemaal inzien met Search Console. Lees hoe je Google Search Console kunt gebruiken om je website te optimaliseren.

  1. Koppel Google Search Console
  2. Posities in Google zien
  3. Controleer op 400/500 fouten
  4. Duplicate content
  5. Duplicate Content Checker
  6. Controleer op missende SEO titels
  7. Controleer op technische fouten
  8. Bing Webmaster Tools
  9. Marketingles

Koppel Google Search Console en Google Analytics

Om het maximale uit zowel Search Console als Google Analytics te halen, kun je deze twee tools het best met elkaar koppelen. Zo krijg je in Google Analytics betrouwbaardere data over het aantal klikken op je website en de zoekopdrachten die bezoekers hebben gebruikt om op je website te komen.

In Search Console kun je ook het aantal klikken zien, welke pagina’s goed worden bezocht en welke links je hebt ontvangen van andere websites.

Posities in Google zien

In Google Search Console heb je de optie om de gemiddelde positie van je belangrijkste keywords te zien. Zo kun je zien hoe je scoort ten opzichte van je concurrentie.

Als je dit bijhoudt in een dashboard kun je ook zien hoe je scoort over langere perioden. SEO optimalisatie vindt niet plaats in een korte tijd, maar kan maanden tot een jaar duren voordat er zichtbaar effect is.

Door bij te houden wat je gemiddelde positie is voor een belangrijk zoekwoord, kun je zien of je werkzaamheden resultaat opleveren.

Controleer op 400/500 fouten

Een van de meest bekende foutmeldingen op een website is een 404-error. Of: page not found. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je een pagina verwijderd hebt, of verplaatst naar een ander deel van je website.

In Google Search Console kun je onder Index > Dekking zien hoe je pagina’s presteren. Je kunt zien welke pagina’s foutmeldingen geven en welke foutmelding dat is.

Een 500 error is een fout met de webserver van je website. Ook hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn zoals een server timeout, of verkeerde DNS records.

Google Search Console kan niet altijd vertellen wat er precies fout is, maar geeft je wel een duwtje in de goede richting om het probleem op te lossen.

Duplicate content

Duplicate content of dubbele content, is dezelfde content die twee of meer keer voorkomt op je website. Dit levert strafpunten op van Google als het gaat om SEO optimalisatie.

Google wil unieke websites, met unieke pagina’s en unieke content. Content jatten van andere websites, of jezelf eindeloos herhalen op verschillende pagina’s van je websites, wordt sterk afgeraden.

In Google Search Console kun je kijken of je website duplicate content bevat onder het kopje Pages of Pagina’s.

Duplicate content voorbeelden:

  • HTTP en HTTPS versies van dezelfde pagina
  • www en non-www versies van je website
  • URL’s met en zonder / (slash) op het eind
  • URL’s met en zonder query parameters

Duplicate Content Checker

Wil je duplicate content checken op je website? Je kunt ook gebruik maken van de Duplicate Content Checker van SEO Review Tools.

Controleer op missende SEO titels

Titles en meta descriptions, of titels en meta omschrijvingen worden door zoekmachines van Google en Bing gebruikt om een eerste indruk te krijgen waar de pagina over gaat. Vaak bevatten deze twee onderdelen het belangrijkste keyword van de pagina.

Bovendien worden ze vertoond in de zoekresultaten. Zo kan een gebruiker makkelijk zien waar je pagina over gaat voordat ze doorklikt naar jouw website. Zorg dus dat je titels aanwezig zijn en geoptimaliseerd zijn voor SEO. Het liefst zorg je dat ze activerend zijn zodat de gebruiker op jouw link klikt in Google.

Een andere tool die je hiervoor kunt gebruiken is de Screaming Frog SEO Spider tool. Voer de URL van je website in en de tool laat snel zien wat je SEO titels en meta omschrijvingen zijn en bij welke pagina’s deze ontbreken.

Controleer op technische fouten

Er zijn nog veel meer inzichten die je uit Google Search Console kunt halen. Je kunt bijvoorbeeld zien of er een daling is in het aantal geïndexeerde pagina’s op je website.

Je kunt zien of er meer Excluded dan Valid pages zijn, of in het Nederlands: Uitgesloten en Geldige pagina’s. Vaak ligt dit aan een instelling van je Robots.txt bestand.

En zo zijn er nog meer analyses die je kunt maken van je website met Google Search Console. Vooral handig als je zelf problemen wilt ontdekken of voor je website ontwikkelaar om snel met een oplossing te komen.

Bing Webmaster Tools

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en Chrome de meest gebruikte browser. Echter, Microsoft’s Bing heeft ook eenzelfde soort tool genaamd Bing Webmaster Tools.

Ze bieden verschillende inzichten, dus kijk welke tool jij het fijnst vindt om te gebruiken.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!