Doelstelling SEO

Als je het over SEO en doelstellingen hebt, dan is het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt ‘bovenaan staan in de zoekresultaten’. Je ranking in de zoekresultaten is inderdaad belangrijk, maar er valt met SEO meer te behalen. In dit artikel leggen we uit wat je kunt verwachten van je SEO inspanningen.

  1. Succes betekent niet alleen op #1 staan
  2. Succes bepalen begint bij je doelgroep
  3. SEO heeft een lange adem nodig
  4. Wat doe je met SEO traffic?
  5. Marketingles

Succes betekent niet alleen op #1 staan

Vaak begint een SEO project voor je B2B online marketing met een zoekwoordenonderzoek en een concurrentieonderzoek om inzichtelijk te maken welke zoekwoorden relevant zijn en welke concurrenten daar op dat moment hoog op ranken.

Vervolgens kiezen we een aantal zoekwoorden uit die belangrijk zijn, waar we met focus aan kunnen werken. En dan komt de doelstelling. Het eerste wat ik vaak hoor is ‘als iemand op zoekwoord x zoekt dan wil ik gewoon bovenaan staan’. Maar zo werkt het helaas niet.

Een #1 positie in Google is natuurlijk het mooiste wat er is, maar Google zijn algoritme werkt simpelweg niet zo dat je ‘altijd op 1 staat’. Google voert constant experimenten uit met de volgorde van haar zoekresultaten. Hoe sterker je SEO waarde, hoe stabieler je positie blijft, maar ‘altijd op 1 staan’ is simpelweg niet realistisch.

Succes bepalen begint bij je doelgroep

Uit je zoekwoordonderzoek komen twee interessante inzichten naar voren: er bestaan inhoudelijke zoekwoorden rond jouw business en zoekwoorden rond uitdagingen die jouw dienstverlening oplossen. Bijvoorbeeld ‘kozijn schilderen’ en ‘schilder Haarlem’.

Aan de zoekintentie achter het zoekwoord (‘ik zoek instructies’ of ‘ik wil een professional inhuren’) kun je achterhalen welke doelgroep het zoekwoord gebruikt om naar informatie te zoeken.

Zo kun je eerst bepalen welke doelgroep je belangrijk vindt en wat je per doelgroep aan waarde kunt bieden. Dit geeft je al veel meer focus dan alleen een grote lijst relevante zoekwoorden uitdraaien en proberen zoveel mogelijk top 10 posities te scoren.

SEO heeft een lange adem nodig

Het meest frustrerende dat je kunt doen is elke maand naar je rankings kijken met de vraag of je al op #1 staat op die belangrijke focus woorden. Het klinkt misschien als een slap excuus, maar als je vanaf 0 begint kan SEO makkelijk twee tot drie jaar duren voor je echt hoog in de zoekresultaten staat. Dit betekent wel dat je jaren in content, linkbuilding en SEO-optimalisatie hebt geïnvesteerd, dus die resultaten zullen niet snel verdwijnen.

Een goede graadmeter is daarom om naar de groei van je SEO traffic te kijken. In Google Analytics kun je jouw SEO traffic isoleren, een lange periode van bijvoorbeeld een jaar kiezen en kijken hoe het verkeer zich maand op maand ontwikkeld. Zie je een stijgende lijn, dan weet je dat je activiteiten zijn vruchten afwerpen (ook al sta je nog niet overal op 1).

Heb je de juiste zoekwoorden gekozen die bij je doelgroep passen, dan weet je dat je de juiste mensen naar je site trekt.

Wat doe je met SEO traffic?

Het was een kleine aanloop, maar hier komt de clue rond SEO doelstellingen. Ook al sta je op #1 op het belangrijkste zoekwoord voor jouw branche… wat doe je vervolgens met de traffic? Het aantrekken van je doelgroep met waardevolle content wordt ook wel inbound marketing genoemd. Het hele idee achter inbound marketing is dat je content ontwikkeld die jouw doelgroep zo goed verder helpt, dat ze het graag downloaden en hun gegevens achterlaten.

Geeft de content jouw doelgroep de juiste inzichten die zij nodig hebben tijdens hun oriëntatieproces, dan worden ze vanzelf een lead die je kunt opvolgen en converteren tot klant. En dat zou juist de doelstelling van je SEO moeten zijn.

Niet posities en rankings, maar traffic, leads en klanten. Natuurlijk kijk je nog steeds naar posities, maar het is niet langer een doel op zich.

Marketingles vanaf €210

Voor slechts €210 euro krijg je 3 uur les in het onderwerp naar keuze. Geheel maatwerk en als je niet tevreden bent, betaal je niets. Zo zijn we nu eenmaal.

    Bij Marquant willen we onze 25+ jaar ervaring inzetten om MKB ondernemers te helpen succesvol te zijn in B2B online marketing. Wil je meer weten over zaken als freelance online marketeeruurtarief online marketeer of Online Marketing cases? Houd dan ons blog in de gaten!