Wat is POAS?

POAS betekent Profit On Ad Spend. Wil je nou eindelijk een keer weten wat je B2B online marketing campagnes nu echt opleveren qua winst? Dan is POAS je beste vriend. In dit artikel kijken we wat POAS is en hoe je POAS berekenen kan.

Inhoudsopgave

  1. Wat is POAS in marketing?
  2. Verschil ROAS en POAS
  3. Waarom POAS?
  4. POAS berekenen
  5. POAS break-even
  6. ROAS vs POAS
  7. ROAS en POAS samen
  8. Is POAS goed voor jouw organisatie?

Wat is POAS in marketing?

POAS is een afkorting voor Profit On Ad Spend. Anders gezegd: hoeveel winst heeft je advertentie campagne gemaakt in vergelijking met de kosten.

In Google Ads kunnen we wel een ROAS doelstelling instellen, maar geen POAS. Wat heb je dan aan POAS?

Verschil ROAS en POAS

Het verschil tussen ROAS en POAS is dat je bij ROAS de omzet meet, en bij POAS de winst over je advertentie uitgaven.

Een ROAS berekenen is handig als je als online marketeer in Google Ads je ROAS doelstelling wilt instellen of als je globaal een indicatie wilt krijgen of je campagnes goed presteren.

Waarom POAS?

Waarom POAS? Omdat POAS het enige cijfer is dat je inzicht geeft in de winstgevendheid van je online marketing campagnes.

Vraag jij jezelf ook af: hoe weet ik nou echt wat online marketing oplevert? Of: hoe maak ik winst met online adverteren? Dan is POAS precies wat je nodig hebt.

POAS berekenen

POAS berekenen is vrij makkelijk als je handig bent in Excel. Of als je de winst uit je advertenties al voor je hebt liggen. Bijvoorbeeld: je hebt €1.000 winst gemaakt en je hebt €300 advertentiekosten. De POAS van deze campagne is 3,33 of 333%

POAS berekenen voorbeeld:

Winst €1.000 / €300 advertentiekosten = (3,33 x 100) = 333%

POAS break-even

Het break-even punt van POAS ligt bij 100%. Bij een POAS van 100% maak je dus geen winst, maar verlies je ook niets.

Als je POAS 101% is, krijg je voor elke online marketing euro die je uitgeeft, één euro en een eurocent winst. Is je POAS 102% dan maak je dus een euro en twee eurocent winst op elke marketing euro. Bij POAS 200% maak je dus twee euro winst op elke marketing euro, etc.

Als je POAS echter negatief (<100%) is (bijvoorbeeld: o,97) of onder de 100% (97%), dan maak je altijd verlies. Met POAS kun je dus in een oogopslag zien of je Google Ads of andere B2B online marketing campagnes winst maken.

ROAS vs POAS

We hebben nu veel geschreven over POAS, maar een afbeelding maakt dit een stuk duidelijker. Hieronder zie je een voorbeeld van ROAS vs POAS, en waarom een hogere ROAS niet per se ‘beter’ is dan een lage ROAS. Uiteindelijk gaat het om winst maken met je online advertenties.

roas-vs-poas-berekenen-voorbeeld-b2b-online-marketing-marquant-marketing

ROAS en POAS samen

Uiteindelijk gebruik je ROAS om je instellingen in Google Ads te regelen, maar wil je vooral zicht hebben op je POAS om je online marketing succes in de gaten te houden.

POAS is handig voor een B2B organisatie om direct te zien welke campagnes winstgevend zijn. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan campagnes die misschien een goede omzet hebben, maar niet genoeg winst opleveren. Of vice versa.

Is POAS goed voor jouw organisatie?

Wanneer je producten verkoopt met een duidelijke marge, kun je POAS goed gebruiken binnen jouw organisatie. Als je de conversiewaarde weet in Google Ads of Google Analytics en de marge op de producten, kun je zelf je POAS berekenen.

De bovenstaande afbeelding is slechts een versimpeling van de werkelijkheid. In de uiteindelijke POAS berekening wil je ook meenemen: de kosten voor je website, freelance online marketeer, betalingssysteem, magazijnkosten, retouren, etc. Alle kosten die je hebt om je producten online te verkopen.

Kom je er niet uit? Of vind je het interessant om de winstgevendheid van je online marketing campagnes te kunnen zien? Je kunt altijd contact opnemen met Marquant. We helpen je graag!

Wil je het zelf proberen? Lees meer SEA artikelen om je POAS te verhogen of download direct onze B2B SEA guide.

SEA Handboek downloaden

In deze gratis B2B SEA Guide leer je alles wat je wilt weten om zelf een Google Ads account aan te maken, campagnes te optimaliseren en het resultaat te meten.