Google Ads is het grootste platform ter wereld als het gaat om zoekmachine adverteren (SEA). In dit artikel kijken we wat Google Ads is en hoe je Google Ads kunt optimaliseren.
Inhoudsopgave
- Wat is Google Ads?
- Waarom Google Ads gebruiken?
- Keyword onderzoek Google Ads
- Een goede landingspagina
- Google Ads Kwaliteitsscore
- Conversies meten
- Google Ads Editor
- Google Ads voor kleine ondernemers
- Nadelen Google Ads
Wat is Google Ads?
Google Ads is bijna een synoniem voor SEA (Search Engine Advertising). Geen advertentienetwerk ter wereld heeft zo’n dominante positie.
OK, we hebben natuurlijk Bing Ads van Microsoft. Maar hun marktaandeel is nog nooit boven de 8% uitgekomen. Bovendien heb je een optie om je campagnes in Google Ads editor te kopiëren en te plakken in de Bing Ads editor. ‘Nuff said.
Waarom Google Ads gebruiken?
Waarom Google Ads gebruiken? De belangrijkste reden is dat je direct bovenaan staat in de zoekresultaten.
Door te betalen per klik, kom je boven de gratis, organische zoekresultaten te staan.

Erg fijn als je direct bezoekers naar je website wilt trekken of wilt laten converteren. Met SEO kan dit namelijk weken, maanden, tot jaren duren voordat je een toppositie in Google kunt bemachtigen.
Bovendien kun je met Google Ads mensen bekend laten worden met jouw merk. Iemand die jouw product of dienst nog niet kent, kan je door middel van Google Ads bereiken op zoekwoorden die jou of je business het best omschrijven.
Keyword onderzoek Google Ads
Echter, je wilt niet bieden op zoekwoorden die niet relevant zijn voor je bedrijf. Een keyword onderzoek voor Google Ads uitvoeren is waardevol om te achterhalen hoe je potentiële nieuwe klanten zoeken en hoe jij hen het best kunt bereiken.
Bovendien kun je met deze keywords je advertenties in Google Ads optimaliseren en je landingspagina’s op je website.
Op die manier optimaliseer je Google Ads prestaties van je campagnes.
Een goede landingspagina
Een goede landingspagina bevat alle informatie die je bezoeker nodig heeft om overgaan tot een aankoop, het invullen van een leadformulier of een andere manier om te zorgen voor meer klanten.
Daarnaast optimaliseer je de pagina met de keywords die je haalt uit je zoekwoordenonderzoek voor Google Ads.
Google Ads Kwaliteitsscore
Het optimaliseren van je Google Ads advertenties kun je ‘meten’ met de Google Ads kwaliteitsscore.
Hoe hoger de score, hoe beter je kunt presteren volgens Google Ads.
Let vooral op de zoekwoorden waarop je wilt bieden, en of deze terugkomen in de advertentieteksten van je Google Ads tekst ads.
Conversies meten
Conversies meten in Google Ads is van levensbelang. Je geeft een hoop geld uit, dus je wilt weten of je B2B online marketing iets oplevert.
Als je geen conversies meet, kun je nooit achterhalen of je online marketing campagne de investering waard is of niet.
Stel daarom altijd conversietracking in voor Google Ads. Je kunt dit doen door code op je website te plakken vanuit Google Ads, of via de Google Tag Manager.
In Google Ads, of Google Analytics kun je vervolgens inzien hoeveel conversies je hebt behaald, wat je conversiepercentage is en hoe hoog je kosten per conversie zijn.
Google Ads Editor
De Google Ads Editor is erg handig als je veel campagnes hebt, of als je als freelance online marketeer dagelijks campagnes beheert en optimaliseert.
Met de Google Ads Editor kun je wijzigingen doorvoeren in bulk, grote aanpassingen maken met slechts een paar klikken, en makkelijk templates kopiëren en plakken om nieuwe Google Ads campagnes te maken.
Google Ads voor kleine ondernemers
Google Ads kan duur zijn. Zeker in sommige B2B online marketing segmenten. Google Ads is voor kleine ondernemers erg belangrijk.
Regionaal of lokaal adverteren. Keywords gebruiken die extreem relevant zijn voor jouw business. Meer nieuwe klanten krijgen, leads genereren, online verkopen, etc.
Dankzij Google Ads kunnen ook kleinzakelijke ondernemers kansen krijgen in een soms zwaarbevochten markt.
Nadelen Google Ads
De nadelen van Google Ads zijn dat je betaalt per klik. Google Ads is niet gratis en kan soms erg duur zijn. Zeker voor zwaar beconcurreerde zoektermen.
Denk dus altijd goed na, en analyseer of een zoekwoord het waard is om op te adverteren. Denk aan je ROI, meet je ROAS, en als het even kan je POAS.
Een ander nadeel is dat je bereik niet erg groot is. Met Google Ads adverteer je enkel op zoektermen die jij uitkiest. Is er weinig zoekverkeer? Dan worden je advertenties ook weinig vertoont.
Wil je juist veel mensen bereiken, en een brand awareness campagne inzetten? Kies dan voor social media advertising, Google Display campagnes, YouTube video advertising, of andere kanalen waarbij je meer op bereik stuurt.
Ondanks de (kleine) nadelen zijn we grote fans van Google Ads. Een goed account of goede Google Ads campagnes kan veel geld, winst en nieuwe klanten genereren. Alles staat of valt met de juiste instellingen en optimalisaties.
Wil je het zelf proberen? Lees meer SEA artikelen of download direct onze B2B SEA guide.
SEA Handboek downloaden
In deze gratis B2B SEA Guide leer je alles wat je wilt weten om zelf een Google Ads account aan te maken, campagnes te optimaliseren en het resultaat te meten.