B2C Case: Wijnhandel Appeldoorn

Home » Online Marketing Cases » B2C Marketing Cases » B2C Case: Wijnhandel Appeldoorn
Appeldoorn logo B2C case
arnoud-appeldoorn-b2c-case-marquant-marketing
Eigenaar Wijnhandel Appeldoorn:

“Door Marquant in te schakelen hebben wij grip gekregen op onze ROI, zien we kwalitatieve leads toenemen en ons bedrijf meetbaar groeien.” – Arnoud Appeldoorn

In de case:

Over Wijnhandel Appeldoorn

Wijnhandel Appeldoorn in Velp is een echt familiebedrijf. Opgericht in 1897 door Aart Arnoldus Appeldoorn en nog steeds actief. Inmiddels is Wijnhandel Appeldoorn in handen van Arnoud Appeldoorn, de vierde generatie in de familie.

Wijnhandel Appeldoorn bedient zowel de particuliere wijnliefhebber als de zakelijke markt zoals de Gelderse horeca. Van grote, bekende merken tot unieke wijnen voor connaisseurs. Appeldoorn Velp is er voor een uitgebreid assortiment aan wijn met natuurlijk rode wijn en witte wijn, maar ook rosé, mousserende wijn, gedistilleerd, wijnimport, taxaties, proeverijen, cursussen en wijnopslag.

De doelgroep

Wijnhandel Appeldoorn bedient verschillende doelgroepen. Het grootste deel bestaat uit particuliere wijnliefhebbers die wijn kopen in zowel de fysieke winkel in Velp, als de online webwinkel.

Een andere belangrijke doelgroep is de regionale horeca in Gelderland, rond Velp en Arnhem. Denk aan restaurants, hotels, recreatieparken en cafés.

Naast deze twee belangrijke doelgroepen biedt Wijnhandel Appeldoorn een paar keer per jaar een wijnproeverij aan, cursussen, en wijnopslag voor exclusieve flessen. De focus is vooral regionaal (Gelderland), maar dankzij de webwinkel kan de wijn in heel Nederland (en België) verkocht worden.

Het WOW effect

Met een zeer uitgebreid assortiment van meer dan 1.400 wijnsoorten en gedistilleerde dranken kan Wijnhandel Appeldoorn elke fijnproever van dienst zijn.

Veel klanten kopen een fles in het jaar dat hun baby geboren wordt. De flessen worden opgeslagen in de professionele wijnkelders van Appeldoorn zodat de wijn jaren meegaat. Bij een verjaardag of na het afstuderen wordt de wijn opgehaald. Vrijwel alle medewerkers hebben jarenlange ervaring in de horeca of hebben een opleiding tot vinoloog gevolgd. Ze hebben diepgaande kennis van hun producten en een paar keer per jaar op wijnreis om de beste wijnen ter wereld te proeven en hun kennis te vergroten.

Marketing uitdaging

Arnoud Appeldoorn vertelt: “Het behalen van winst uit de online kanalen vereist aanzienlijke investeringen in termen van tijd, geld en middelen. Denk aan marketing, website-ontwikkeling, inhoud creatie, klantenservice en logistiek.

Daarnaast is het internet een zeer competitieve omgeving. Er zijn talloze websites en bedrijven die allemaal concurreren om de aandacht van dezelfde doelgroep.

Wij geloven dat omnichannel de toekomst heeft maar wij hebben daar zelf minder kennis van en daarom laten wij dat graag over aan de online marketing experts van Marquant.”

Oplossing

De eerste stap die we samen namen, was het in kaart brengen van alle kosten om zo tot een ROAS doelstelling te komen en een POAS target af te spreken. Zo konden we zien hoeveel geld we kunnen uitgeven, en hoeveel we online moeten verdienen om winst te maken.

Hierdoor kregen we grip op de ROI van alle online investeringen en e-commerce.

Dankzij Google Ads en conversie optimalisatie (CRO)  kunnen we meer wijn verkopen voor lagere kosten per conversie. Vooral Google Shopping heeft hieraan bijgedragen.

Als laatste zijn we met Wijnhandel Appeldoorn gaan kijken naar SEO optimalisatie. Door belangrijke pagina’s te optimaliseren, trekken we meer gratis bezoekers aan in de zoekresultaten van Google en is Wijnhandel Appeldoorn nu nóg beter zichtbaar.

banner-linkedin-follow-marquant-centered

Klaar om te groeien?

Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.