B2C Case: Voordeelvanger

Home » Online Marketing Cases » B2C Marketing Cases » B2C Case: Voordeelvanger
Marquant remon voordeelvanger
Eigenaar voordeelvanger:

“Samen met Bart een perfecte strategie uitgerold waar we beide blij van worden. Volledig AI gedreven met slimme regels om alles binnen de gestelde doelen te houden.” – Remon van Hooijdonk

In de case:

Vertrekpunt

Voordeelvanger was al een zeer succesvolle website die qua online marketing heel goed presteerde en geoptimaliseerd was.

De vraag naar ons waar helder: help ons met het automatiseren van Google Ads zodat we aansturen op winst inplaats van omzet.

Werkwijze

Om aan te sturen op winst in plaats van omzet, maakten we op de eerste plaats een rapportage in Google Docs waarin we data uit verschillende bronnen met elkaar konden combineren.

Vervolgens schakelden we een technische partner in om niet de omzet, maar de winst naar Google Ads te sturen. Het was daarna een lange tijd van trial and error om te leren hoe de A.I. van Google Ads omgaat met deze data en wanneer wij moesten ingrijpen.

Door wekelijks 30-60 minuten te bellen en de resultaten door te nemen, kwamen we uiteindelijk tot de juiste setup zodat Google Ads altijd winst maakt op haar campagnes zonder de campagnes handmatig aan te sturen. Missie geslaagd.

Over Voordeelvanger

Dagaanbieders zijn webshops waar je producten voor een beperkte tijd zeer voordelig kunt kopen. Het productaanbod verandert elk seizoen en de concurrentie onder deze webshops is moordend. Het is productinkoop en marketing op het scherpst van de snede.

Door jarenlange ervaring en continue investeren in de gebruikservaring van de webshop, wist Voordeelvanger echter de positie als marktleider te bereiken.

De doelgroep

Normaal gesproken hebben onze opdrachtgevers een duidelijk afgebakende doelgroep. Voor Voordeelvanger was dit verassend anders: iedereen is een potentiële klant.

De kunst zat hem dus niet zozeer in de juiste doelgroep bereiken, maar in het anticiperen welke producten volgend seizoen in trek zijn en hoe je deze zo aantrekkelijk mogelijk aan de doelgroep presenteert.

De uitdaging

Google Shopping Ads is het advertentiekanaal voor webshops. De A.I. van Google kan advertentiecampagnes optimaliseren om zoveel mogelijk verkopen uit je budget te halen, maar heeft hiervoor data nodig.

Het productaanbod bij Voordeelvanger wijzigt constant. Zowel de A.I. van Google Ads als wijzelf moeten dus steeds opnieuw leren welke producten het meeste rendement opleveren.

Normaal gesproken neem je hier tijd voor en kun je op deze learnings doorbouwen, maar door het snel veranderende assortiment werden we gedwongen kort op de bal te zitten en snel beslissingen te maken over hoe we ons budget inzetten.

De oplossing 

Het is een markt waarbij alles zo snel gaat, dat we snel tot de conclusie kwamen dat dit beter aan een A.I. uitbesteed kon worden. Dit was echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ook een A.I. heeft data nodig om te leren.

Als belangrijkste KPI om op te sturen, verplaatsen we de focus van ‘sales’ naar ’touchpoints’. Dit zijn alle mogelijke acties waaraan we konden herkennen welke klanten een hoge koopintentie hebben.

Zo konden we de A.I. van Google en Instagram voldoende informatie voeden om haar campagnes zelf te optimaliseren.

banner-linkedin-follow-marquant-centered

Klaar om te groeien?

Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.