B2B Case: BlueBillywig

Home » Online Marketing Cases » B2B Marketing Cases » B2B Case: BlueBillywig
Marketing manager blue billywig:

“”Inhoudelijk sterk en snappen de B2B markt goed. 100% een aanrader!” .” – Esther van Dorst

In de case:

Vertrekpunt

Toen we startten met het project, had Blue Billywig net de samenwerking met hun marketingbureau beëindigd voor verschillende redenen. Blue Billywig had een eigen marketing team en waren op zoek naar een bureau of een freelancer die Google Ads kon beheren en vooral met ze mee kon denken. 

Het gekke was dat elk bureau waar ze mee spraken, enorm stuurde naar het automatiseren van de advertentieaccount door middel van de ingebouwde AI in Google Ads. Esther en haar team hadden zelf al een hoog kennisniveau van Google Ads en wisten dat hun account te weinig conversies deed om het door een AI te laten beheren. Toch bleven de bureaus hier naar sturen; er werd gewoon niet naar hen geluisterd. 

In eerste instantie begeleidden wij Blue Billywig tijdens deze gesprekken en uiteindelijk gingen we akkoord om zelf samen te werken. 

Werkwijze

We hadden het geluk dat we konden samenwerken met een teamlid van Blue Billywig dat een supersterk oog had voor details en heel precies kon werken. Samen met haar liepen we alle campagnes na, van campagne settings tot keywords en advertenties. Omdat we vanaf de start samenwerkten met een teamlid konden we kennis overdragen en beheertaken uitbesteden, wat scheelde in onze uren/kosten.  

Ook maakten we in Google Docs een eigen rapportage die per campagne, week op week, de belangrijkste KPI’s toonde in één overzicht. Dit gaf ons snel antwoorden op vragen als waar we ons budget het beste in konden investeren en hoe hoog dit budget moest zijn om de targets te behalen. 

Met een account die helemaal opgeschoond was en een heldere rapportage, waren we klaar om te groeien.

Over BlueBillywig

Ieder bedrijf noemt zichzelf graag marktleider, maar in het geval van Blue Billywig is er in Nederland geen partij die zo’n sterk online video platform aanbiedt als zij. Het is dan ook geen verrassing dat zij een klantenportfolio hebben met merken als AFC Ajax en Albert Heijn. 

Iets wat Blue Billywig kenmerkt is dat zij groot denken. Dit zie je terug in hun platform dat gemaakt is om enorme hoeveelheden video content overzichtelijk te beheren en te verspreiden, maar ook in het feit dat zij wereldwijd opereren. Zo hebben zij kantoren in Nederland, België, Scandinavië en Zuid-Oost Azië en hangt er in hun kantoor een kaart voor ‘world domination’ met overal pinnetjes in landen waar zij succesvol opereren. 

Voor de Google Ads account en de website betekent dit dat we in meerdere talen communiceren, aparte campagnes draaien per regio en de aanvragen van nieuwe klanten beheren in een CRM waar talloze automations draaien.

De doelgroep

In principe kan elk bedrijf dat haar video’s in eigen beheer wilt houden met Blue Billywig werken, ongeacht hoe groot het bedrijf is. Maar in de realiteit merken we dat de behoefte om video’s in eigen beheer te houden en het maximale uit video te halen (met bijvoorbeeld gepersonaliseerde- of interactieve video’s) vooral bij grote organisaties ligt. 

Als we naar Google Ads kijken, dan zien we een sterke overlap tussen consumenten en bedrijven die beide dezelfde zoekwoorden gebruiken voor verschillende intenties. Zo zijn er consumenten die bijvoorbeeld zoeken naar een grappige interactieve video (zoals gezichten van je vrienden plakken op dansende karikaturen) en bedrijven die zoeken naar hoe zij interactieve video kunnen inzetten voor hun organisatie.
Deze overlap zorgt ervoor dat we soms willen dat er minder vaak geklikt wordt op een advertentie. Bijvoorbeeld door in de advertentietekst sterk te benadrukken dat het gaat om een dienst voor het bedrijfsleven.

Het WOW-effect

Nu is het online video platform van Blue Billywig enorm uitgebreid, waarbij elke feature van de absoluut hoogste kwaliteit is. Maar het technische gedeelte is niet wat zorgt voor een sterke indruk bij klanten. 

Blue Billywig zorgt voor een WOW-effect door de sterke onboarding en het meedenken bij het ontwikkelen van een effectieve video marketing strategie. Dit begint al bij het eerste moment dat een klant contact opneemt en stopt eigenlijk nooit. 

Blue Billywig is altijd betrokken en helpt haar klanten om het maximale uit haar online video platform te halen. Het is daarom geen wonder dat de retentie erg laag is, wat de Customer Lifetime Value weer erg hoog maakt. Dit resulteert op haar beurt dat we in Google Ads best veel mogen investeren om een nieuwe klant aan te trekken.

Marketing uitdaging

Blue Billywig heeft een zeer uitgebreid platform, wat betekent dat we veel verschillende features promoten in Google Ads. Daarnaast zijn zij in verschillende regio’s ter wereld actief en heeft elke regio een apart budget en een aparte focus op verschillende features. Tot slot zijn de features zo niche, dat de vele advertentiegroepen ieder niet veel views/clicks per week realiseren. 

Al deze factoren gecombineerd zorgen ervoor dat data (learnings) verzamelen erg langzaam gaat. We moeten geduld hebben en wachten tot een advertentiegroep voldoende clicks heeft voordat we een optimalisatie doorvoeren. 

De clicks zijn echter niet goedkoop. Het kan dus best spannend zijn of een advertentiegroep echt succesvol is, wat we pas leren door een lange tijd te investeren. Soms kan één goede lead het verschil maken dat een campagne succesvol is of alleen maar budget gekost heeft. 

De oplossing

In een B2B markt met een laag zoekvolume en hoge CPC’s, leerden we dat je het meeste succes haalt door zeer nauwkeurig naar de campagnes te kijken, maar het daarna ook een tijd los te laten om data te verzamelen.

We werken daarom in termijnen van twee weken, waarin we steeds kleine aanpassingen doen en resultaten langzaam zien verbeteren. De stroom van leads is inmiddels stabiel, maar dit garandeert niet dat de leads altijd van even hoge kwaliteit zijn. Als er binnen een regio op jaarbasis ook maar één partij als AFC Ajax tussen zit, dan is de campagne succesvol. Gaat de deal vervolgens net niet door, dan heeft de campagne alleen maar budget gekost. 

Het is daarom erg belangrijk dat we nauw contact houden met de salesafdeling. Zij voorzien ons van informatie welke diensten in welke regio’s het meeste focus krijgen en wat de informatie is die tijdens salesgesprekken doorslaggevend is. 

Als we naar Blue Billywig kijken, dan is dit echt het voorbeeld van hoe je succesvol bent als team. Deels onze expertise in Google Ads, deels de expertise van Esther en haar team, deels de expertise van sales.

banner-linkedin-follow-marquant-centered

Klaar om te groeien?

Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.