
Meer B2B leads genereren via je website is goed mogelijk. In dit artikel geven we een aantal tips zodat je zelf aan de slag kan.
Persoonlijk contact
Je zou het bijna vergeten met online B2B leads genereren, maar persoonlijk contact is nog steeds waar veel mensen naar op zoek zijn. Je kan makkelijk kennismaken met je klant door een videocall in te plannen via Zoom of Microsoft Teams. Dat kan door bijvoorbeeld een agenda toe te voegen op je website waar een bezoeker een tijdstip met je kan inplannen voor een kennismaking.
Of plaats een chat functie op je website waar een bezoeker snel iets kan vragen wanneer zij jouw website bezoekt. Als je jouw bezoeker helpt en iets waardevols kan bieden is de kans groter dat zij later weer terugkomt.
Contactformulier
Iets minder persoonlijk, maar nog steeds waardevol, is het contactformulier. Genoeg bedrijven vergeten dat je makkelijk in contact kan komen met je website bezoekers door simpelweg alle pagina’s op je website af te sluiten met een contactformulier. Laat ze een vraag stellen en beantwoord die zo goed en zo snel mogelijk. Zo heb je al snel een e-mailadres te pakken en heb je het eerste contact al gelegd met je lead.
Waardevolle content voor contact gegevens
Naast een goed gesprek, kan je ook waarde bieden aan bezoekers door content aan te bieden. Minder persoonlijk, maar wel zeer effectief voor B2B leadgeneratie. Dit kan in vele vormen. Denk aan een webinar, e-book, case study, checklist, proefversie, video-content, etc.
In ruil voor contactgegevens bied jij waardevolle content waar ze direct mee aan de slag kunnen. We kunnen echter niet genoeg benadrukken dat dit wel kwalitatief moet zijn!
Een checklist met bijvoorbeeld als enige oplossing ‘gebruik onze dienst of product’ is niet waar de gebruiker op hoopt. Een slechte download-ervaring kan zelfs een negatieve associatie met je merk oproepen als de bezoeker nog een keer met je in aanraking komt.
Marketing automation
Heb je eenmaal een e-mailadres van iemand? Stuur deze persoon dan af en toe een e-mail door middel van marketing automation. Als ze in je mail funnel zitten, kan je ze wellicht overhalen om meer van je content te downloaden of zelfs overhalen tot een persoonlijk gesprek of een aankoop. Zo bouw je stap voor stap een relatie op en nurture je jouw lead tot zij klaar is voor een salesgesprek.
Wees wel kritisch op de mails die je stuurt. Voorkom dat je ontvanger de mails als storend ervaart en zich vervolgens weer uitschrijft van je maillijst.
Proefversie
Als je software hebt of een tool waarmee je ondernemers helpt, zal je zien dat ze niet altijd direct een aankoop willen doen. Daarom is het bieden van een gratis proefversie een perfecte manier om leads te genereren.
Zo klinkt 14 dagen gratis proberen al een stuk beter dan €250,- per maand. Bovendien heb je de gegevens van je gebruiker en kan je kijken of je na de proefperiode contact kan opnemen om de gebruikerservaring te bespreken.
Gebruik bestaande klanten als ambassadeurs
Mond-tot-mond reclame is een van de beste manieren om gratis leads te genereren. Als een ondernemer positief is over jouw product, bestaat de kans dat hij dit aanbeveelt bij anderen. Zo sta je al met 1-0 voor bij een gesprek en hoef je hem alleen maar te overtuigen dat jij de beste oplossing hebt voor zijn probleem.
Behandel je bestaande klanten het best en geef ze waardering. Uiteindelijk zal jouw waardering voor je huidige klanten bij je terugkomen, in de vorm van aanbevelingen van jouw dienst bij andere ondernemers.
Online reviews
Als directe mond-tot-mond reclame te weinig oplevert, kan je bestaande klanten op z’n minst vragen om een review achter te laten. Zo bouw je een overzicht op wat gebruikers van je dienst of product vinden. Niet alleen handig voor jezelf.
Prospects krijgen zo een goed beeld van de na- en voordelen van jouw bedrijf en kunnen makkelijker beslissen of het iets voor hen is.
CRM integratie
Veel ondernemers werken met CRM systeem Hubspot. Niet alleen kan je overzichtelijk je leads beheren, je kan er zelfs leads mee genereren.
Zo heb je de mogelijkheid om een chatbot te maken en in te zetten om het eerste contact met je bezoekers af te handelen. Mocht de chatbot niet meer in staat zijn te helpen, dan neemt een medewerker de chat over of kan je vragen of je bezoeker wil bellen voor meer informatie.
Easy peasy, lemon squeezy
Uit onderzoek van Ascend2 blijkt dat leads genereren nog steeds als grootste uitdaging wordt gezien. We hopen dat je met bovenstaande tips weer een stap in de goede richting kan zetten.
Mocht je vragen hebben, neem dan contact op met ons, of laat een gratis quickscan maken van je website om te kijken hoe je meer leads kan genereren.
Klaar om te groeien?
Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.