Categorieën
Search

Google en de strijd tegen ad blockers

Home » Blog » Google en de strijd tegen ad blockers

Onlangs ontvingen adverteerders op Google Ads een mail met nieuwe beleidsregels voor landingspagina’s. Voldoe je na oktober 2022 niet aan de nieuwe regels, dan worden je advertenties afgekeurd.

De beleidsregels zijn op publishers gericht. Heel concreet: publishers die bezoekers naar hun website trekken via Google Ads, om deze vervolgens zelf te bombarderen met irritante pop-up ads, worden aangepakt.

Nu heeft Google al allerlei controles ingevoerd om haar gebruikers te beschermen tegen adverteerders die een slechte ervaring geven, maar deze nieuwe regels vallen hier nog niet onder. Dit heeft alles te maken met de strijd tussen de grote adverteerders en hun grootste vijand: ad blockers.

Coalitie voor betere Ads

Er bestaat kennelijk een ‘Coalition for better Ads‘, wat je kunt zien als een groep advertentiegiganten. Deze coalitie heeft een helder doel: het stoppen van ad blockers.

Heb jij irritante advertenties op je landingspagina’s? Dan ben jij in de ogen van ‘De Coalitie’ verantwoordelijk voor het feit dat er zoveel ad blockers geïnstalleerd worden. En dat doet de displaykant van veel advertentieplatformen en adverteerders pijn, want: minder inkomsten of brand awareness. Dus moet je weg!

Een goed initiatief, maar dat Google zelf op Youtube twee pre-roll advertenties per video toont, dat laten we even ter zijde.

Check dus de pagina van de Coalition for better Ads standards om te zien of jouw website advertenties bevat die Google en co. zien als ‘vervelend’. Zo voorkom je dat je advertenties mogelijk worden afgekeurd.

Leren hoe je goed op Google adverteert?

We leggen het allemaal netjes uit in onze SEA kennisbank en deze Google Ads B2B whitepaper. Ben je een online marketeer en zit je met vragen? Stel ze gerust.