Categorieën
Search

Google Ads en POAS

Home » Blog » Google Ads en POAS
google-ads-en-poas-b2b-online-marketing-marquant-marketing

De A.I. van Google Ads laten sturen op winst (POAS) i.p.v ROAS?

Normaal gesproken stuurt de A.I. van Google Ads op ROAS. Dit zou ‘Return on Ad Spend’ moeten zijn, maar in de praktijk komt dit neer op ‘Revenue on Ad Spend’. Kortom: als ondernemer hou je zelfs met een positieve ROAS de twijfel of je wel echt winst maakt.

Om te sturen op winst (POAS, of Profit on Ad Spend), wil je het volgende inrichten:

  1. Zorg dat informatie over conversies via ‘server-side tracking’ naar Google wordt gestuurd. Zo meet je nauwkeuriger wanneer conversies plaatsvinden en wordt je website ook nog iets sneller.

  2. Bepaal eerst je brutomarges. Bepaal wat per order wat je interne kosten zijn. Je kunt een gemiddelde gebruiken of dit via tooling variabel uitrekenen.

  3. Stuur de orderwaarde – interne kosten via de server-side verbinding naar Google Ads. Er bestaan verschillende tools die je kunt verbinden met Google Ads om je POAS te meten.

  4. In Google Ads kun je nu per campagne de POAS terugzien, wat vaak als cijfer wordt uitgedrukt. Alles boven een POAS van 1 is bijvoorbeeld winst.

  5. Geef de A.I. van Google nog steeds een ROAS-doelstelling mee, maar nu kun je leren met welke ROAS je campagne ook echt winst draait. Uit ervaring is dit vaak tussen de 120 en 150 procent.

Het is een klusje, maar als het eenmaal staat dan kun je achterover zitten en weet je real time of je campagnes winst of verlies draaien. Vergeet niet dat een A.I. data nodig heeft en het gerust een paar weken duurt voordat je de sweet spot gevonden hebt.  

Klaar om te groeien?

Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.