Freelance Online Marketeer, de voordelen en nadelen

Home » Freelance Online Marketeer » Freelance Online Marketeer, de voordelen en nadelen
banner-werkwijze-marquant-marketing

Een online marketeer inhuren op zzp basis is een zakelijke beslissing waarbij je niet over een nacht ijs gaat. Om je te helpen in het beslisproces hebben we hieronder de voor- en nadelen van een freelance online marketeer beschreven ten opzichte van een vaste medewerker of een online marketing bureau.

Het is een lange pagina, dus voel je vrij om de inhoudsopgave te gebruiken om rond te kijken.

Inhoudsopgave

1. Freelancer vs online marketing bureau vs vast dienstverband

Een freelance online marketeer werkt vaak alleen. Een andere term die wordt gebruikt is zzp’er. Echter kan een freelancer ook gedetacheerd worden door een ander bedrijf, bijvoorbeeld als interim online marketeer. Om verwarring te voorkomen zullen we vooral de term freelancer gebruiken.

We vergelijken de freelancer met een vaste medewerker omdat die laatste per uur vaak goedkoper is. Daarnaast kijken we naar een online marketing bureau en wat hun voordelen en nadelen zijn en dan met name hun full-service oplossingen. Hoe kan jij als b2b ondernemer het best jouw online marketing uitbesteden?

2. Freelance online marketeer

Ten eerste wil je jezelf de vraag stellen waarom je online marketing wilt inzetten. Wil je adverteren in google met SEA voor meer sales? Wil je hogere posities in de zoekmachine door middel van SEO om meer bezoekers te trekken? Wil je op social media adverteren zoals LinkedIn om je doelgroep te bereiken? Wil je meer verkopen op je e-commerce platform of wil je meer leads genereren met je website? Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kun je daar een passende oplossing voor vinden.

2.1 Kosten online marketing

Een freelancer is een goede keuze voor een ondernemer in het MKB. Je kunt in eerste instantie kijken of online marketing van toegevoegde waarde is voor je onderneming, indien je nog twijfelt.

Heb je al wel voor ogen wat een online marketeer je oplevert, maar nog niet goed zicht op de kosten? Dan kan een freelance online marketeer goed inzicht geven wat online marketing kost. Door een korte periode samen te werken, leer je als ondernemer hoeveel je uitgeeft aan online marketing en wat je er voor terugkrijgt. Zo kun je berekenen of het waardevoller is om iemand vast in dienst te nemen of voor een paar uur per week gebruik te maken van een freelancer.

2.2 Ervaring freelance online marketeer

Freelancers zijn vaak ervaren en ondernemend. Ze hebben al een aantal jaar aan bureauzijde of aan klantzijde gewerkt en passen hun kennis en ervaring nu toe bij jouw bedrijf. Een freelancer kan direct aan de slag en weet snel jouw sterke en zwakke punten te ontdekken.

Doorgaans brengen ze een frisse wind of nieuwe inzichten binnen je organisatie. Ze pakken dingen snel op zonder dat jij als ondernemer teveel bezig bent met aansturen zodat je tijd over hebt voor andere belangrijke zaken binnen je onderneming.

2.3 Goede reputatie

Daarnaast is een goede relatie met de opdrachtgever van levensbelang. Nog steeds komt veel werk voort uit het eigen netwerk of mond-tot-mond reclame, ook voor online marketeers.

Een freelance marketeer die goed werk aflevert, zal sneller aanbevolen worden. Daarom zullen freelancers zich harder inzetten voor een goed resultaat dan een werknemer of marketing bureau. Immers, ze hebben geen vast contract, noch een veelvoud aan andere klanten die de klap kunnen opvangen mocht een opdracht wegvallen.

2.4 Flexibel

Freelancers zijn flexibel en werken met tijdelijke opdrachten. Een freelance contract kan direct worden getekend, maar ook direct weer worden ontbonden. Ben je niet tevreden met de verleende diensten? Dan staat een freelancer zo weer op straat.

Een werknemer ontslaan is echter een stuk lastiger. Zeker als je nog niet duidelijk voor ogen hebt wat online marketing je oplevert. Het is een goed idee om  met een freelancer te ‘proefdraaien’ voordat je iemand vast in dienst neemt. Daarnaast kun je een freelance overeenkomst zo invullen zoals het jou uitkomt en daar een passende online marketeer bij zoeken.

2.5 Interim online marketeer

Een interimmer kun je voor een bepaalde periode in dienst nemen om in korte tijd veel stappen te maken. Let wel, vaak komt deze freelancer fulltime in dienst, dus zul je diep in de buidel moeten tasten. Niet alleen betaal je fulltime een freelancer, doorgaans komt een freelance online marketeer bij een recruitment bureau of detacheerder vandaan. Dat betekent dus ook een fee betalen bovenop de kosten van de interim online marketeer inhuren.

2.6 Nadelen freelance online marketeer

Om je te helpen in het beslisproces, hebben we ook een aantal nadelen van een freelancer beschreven. Het belangrijkste is natuurlijk dat er geen vervanger is bij vakantie, ziekte of ander uitval. Daarnaast heb je vaak te maken met specialistische kennis, dus niet een full-service online marketing oplossing.

2.7 Freelancer ziek = geen werk

In het leukste geval is je freelance online marketeer lekker een paar weekjes op vakantie. Dan gebeurt er niets. Dit is ook het geval met een werknemer maar het moet toch even benoemd worden.

In het slechtste geval is je freelancer ziek. In dat geval is er niemand die zijn taken tijdelijk kan overnemen. Dat kan vervelend zijn als je net een belangrijke campagne live wilt hebben. Houd er rekening mee dat als je freelancer niet werkt, er ook niets gebeurt.

2.8 Freelance online marketing specialist

Een freelancer is niet van alle markten thuis. Het is iemand die uitblinkt in bepaalde onderdelen. Wil je een full-service behandeling of een one-stop-shop oplossing? Dan is een online marketing bureau wellicht een betere keuze. Zeker als je weet dat je budget hebt om een groot aantal uren af te nemen.

Online marketing bureau’s en agencies bieden meerdere specialisaties aan onder een dak. Bijvoorbeeld SEO, SEA, social media advertising, conversie optimalisatie, b2b leads genereren, etc. Elke medewerker heeft zijn/haar eigen kracht.

2.9 Vertraagde innovatie

Ten opzichte van grote corporates hebben freelance online marketeers vaak niet de beschikking tot de grootste en duurste tools. Nou wil het niet automatisch zeggen dat ze bij grootzakelijke bedrijven altijd weten hoe ze het maximale uit een tool moeten halen.

Echter, er is budget is er om ‘de beste’ tools te gebruiken en daarmee voorop te lopen in de online ontwikkelingen. Desondanks kunnen sommige freelancers betere resultaten leveren met minder dure tools.

Neem contact op of vraag een gratis leadgeneratie quickscan aan!

banner-linkedin-follow-marquant-wit-marquant-marketing

3. Alternatieven voor freelance online marketing

Nu we de voor- en nadelen van een freelance online marketeer hebben bekeken, willen we ook kijken naar de alternatieven. Zoals al eerder beschreven, kun je iemand vast in dienst nemen voor je online marketing activiteiten of een online marketing bureau inschakelen.

3.1 Freelance online marketeer vs vast dienstverband

Iemand vast in dienst nemen is op jaarbasis vaak goedkoper dan een jaar lang een freelancer inhuren. Zeker als het om een fulltime dienstverband gaat zoals bij een interim online marketeer. Zelfs inclusief het bruto salaris, de sociale premies, verzekeringen, dertiende maand en dergelijke meegerekend, is een vaste werknemer vaak goedkoper.

Echter, een vaste werknemer komt vaak niet voor een paar uurtjes per week werken. Die wil het liefst 32 tot 40 uur per week bij een werkgever in dienst. Het vraagt direct om een grote investering. En daar wringt voor een MKB’er de schoen. Heb je iemand nodig die fulltime aan de slag gaat met je online marketing? Het antwoord is vaak ‘neen’.

Bij Marquant kunnen we vaak binnen vijf uur per week al je online marketing activiteiten uitvoeren. Heb je interesse? Neem contact op of vraag onze gratis leadgeneratie quickscan aan.

Bovendien betaal je ook voor de ervaring van een werknemer. Een junior is vaak een stuk goedkoper dan een freelancer, maar heeft wel begeleiding nodig. Dat is goed als je als ondernemer tijd over hebt, maar een freelancer kan na een goed gesprek met jou als ondernemer vaak direct aan de slag. Hoe meer ervaring de online marketeer heeft, hoe hoger het kostenplaatje wordt en hoe dichter de vaste medewerker en de freelancer qua kosten naar elkaar toe kruipen.

3.2 Freelance online marketeer vs online marketing bureau

Een andere optie is het afnemen van online marketing diensten bij een bureau of agency. Het grote voordeel is dat een bureau vaak full-service oplossingen kan bieden. SEO, SEA, display ads, video adverteren, leads genereren b2b en marketing automation onder een dak.

Zo weet je dat jouw SEO specialist elke dag enkel bezig is met SEO en dus de beste oplossingen voor jouw uitdaging kan bieden. Een ander voordeel is dat bij afwezigheid van deze werknemer er vaak een vervanger is die het stokje tijdelijk overneemt. Of het nu gaat om vakantie, ziekte, of andere oorzaken, er zit altijd iemand die je zaken waarneemt. Zeker bij grote en belangrijke campagnes een fijne gedachte.

3.3 Nadelen online marketing bureau

Maar een online marketing bureau heeft ook nadelen. Ten eerste de hogere kosten. Een goede freelance online marketeer kost ongeveer 80 euro per uur. Dat is bij een online marketing bureau pas vaak een starttarief en kan makkelijk oplopen tot 140 euro per uur.

De reden is dat een bureau veel meer inkomsten nodig heeft. Werknemers moeten betaald worden, ook als een grote klant afscheid neemt. Het kantoor moet gehuurd worden, terwijl de freelancer vanuit huis kan werken. Secundaire arbeidsvoorwaarden voor werknemers zoals een lease auto, telefoon van de zaak, dertiende maand, kerstpakketten en sportabonnementen moeten betaald worden. De vaste lasten voor een online marketing bureau zijn veel hoger dan voor een freelancer. Dat vertaalt zich in het prijskaartje van de dienstverlening.

Een online marketingbureau is dan ook een goede keuze voor ondernemers die al langer met online marketing bezig zijn en verschillende specialisten nodig hebben. Een full-service oplossing kan in dat geval voordeliger zijn dan een groep freelancers onder contract hebben.

3.4 Prioriteiten online marketing bureau

Een ander nadeel van een online marketing bureau kan zijn dat je bedrijf een ondergeschoven kindje wordt. Het bureau is een urenfabriek waarin je voor elk verzoek opnieuw extra moet betalen bovenop het bestaande contract. Je bent een van de vele cliënten in het portfolio. Breng je niet genoeg op, dan zul je dat terug zien in de kwaliteit van de dienstverlening. Tenzij je meer betaalt. Je krijgt bovendien een specialist toegewezen en zal zelf weinig invloed hebben op wie jouw werk uitvoert. Met een freelancer bouw je een persoonlijke relatie op.

Daarnaast kun je een goed gesprek hebben met de senior strateeg en sales medewerker van het bureau tijdens de contractbesprekingen voordat je met het online marketing bureau in zee gaat. Mooie beloften worden gedaan. Echter, het uiteindelijke werk wordt uitgevoerd door een junior die vers uit de schoolbanken komt. En toch betaal je de hoofdprijs.

Deze nadelen hebben we zelf aan den lijve ondervonden toen we voor een bureau of aan klantzijde werkten. Uiteraard bestaan er zeer goede online marketing bureaus waar dit niet het geval is, maar wees bewust van de nadelen.

4. Online marketing uitbesteden

Wil je jouw online marketing uitbesteden? Dan kun je met de bovenstaande punten in gedachte een beslissing nemen. Op deze pagina leer je meer over de kosten van online marketing.

We hopen dat je zo een beter beeld hebt van de voordelen én nadelen van een freelance online marketeer. Ben je benieuwd wat Marquant voor jou kan betekenen? Neem contact op of vraag een gratis leadgeneratie quickscan aan!

Klaar om te groeien?

Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.