Wat is B2B?

Home » B2B Online Marketing » Wat is B2B?

Het verschil tussen marketing voor B2B (business to business) en B2C (business to consumer) zit hem voornamelijk in twee zaken: bereik en de drempel tot actie. Op deze pagina leer je precies welke uitdagingen dit met zich meebrengt en hoe je deze kunt aanpakken met een effectieve marketingstrategie.

Jouw B2B doelgroep in zoekmachines

Er zijn nu eenmaal een stuk minder bedrijven dan consumenten, dus is het lastiger om volume te creëren binnen een B2B doelgroep. Dit zie je vooral terug binnen zoekmachines, waar vaak maar tientallen keren per maand naar B2B-gerelateerde woorden wordt gezocht. Omdat bedrijven er veel voor over hebben om deze bezoekers naar zich toe te trekken, is de concurrentie op deze woorden hoog en betaal je een hogere kosten per click te dan binnen B2C campagnes. Het is daarom verstandig je website te optimaliseren voor de gratis resultaten (SEO).

Handleiding: Hoe zoeken jouw klanten?

Checklist: SEO optimalisatie voor B2B

Handleiding: Adverteren in Google

Hoger volume met B2B campagnes

Wil je meer bezoekers naar je zakelijke website? Dan zal je moeten kijken naar je latente doelgroep. Dit zijn potentiële klanten die niet actief naar je diensten zoeken, dus zal je jouw boodschap naar ze toe moeten brengen. Het meest effectieve kanaal hiervoor is LinkedIN advertising, waar je jouw advertenties kan targeten op basis van functietitel, bedrijfsgrootte, branche en locatie.

Omdat LinkedIN het meest effectieve platform is om een zakelijke doelgroep te bereiken, is de concurrentie er hoog en betaal je al snel een paar euro per click. Het is daarom verstandig om ook naar platformen te kijken waar je jouw doelgroep goedkoper kunt bereiken. Denk aan Facebook, Instagram en Youtube. De relevantie van deze kanalen is wellicht lager, maar de kosten zijn maar een fractie van wat je op LinkedIN betaalt. Zie het als vissen met een groot net: je pakt wat meer waste mee, maar uiteindelijk bereik je ook jouw doelgroep.

Handleiding: Zakelijke campagne op Facebook/Instagram

B2B bezoekers overhalen tot actie

Een groot verschil tussen B2B en B2C is dat zakelijke diensten veel minder snel worden afgenomen. Het beslistraject is langer en zakelijke bezoekers doen veel meer onderzoek voordat zij overgaan tot actie. Houd hier rekening mee op je website door informatie aan te bieden die jouw doelgroep helpt bij het maken van een beslissing. Geef je bezoekers handvaten om zelf actie te ondernemen, door bijvoorbeeld een gratis ‘guide’ of ‘whitepaper’ aan te bieden in ruil voor contactinformatie.

Er zijn nog talloze tips en tricks om jouw website beter in te richten. Kijk bijvoorbeeld naar deze video waar we een ondernemer haar website doorlichten en punten aangeven die zij kan verbeteren om meer bezoekers om te zetten naar leads.

Casestudy: Bezoekers converteren naar leads

We hopen je zo verder op weg te helpen. Mocht je meer willen lezen, bekijk dan onze B2B marketing pagina. 

Gratis sitescan?

Ontvang je gratis sitescan per mail!