Verbeter je B2B webshop: voorbeelden en tips

Home » B2B Online Marketing » Verbeter je B2B webshop: voorbeelden en tips

Een B2B webshop vergt iets meer aandacht dan een B2C webshop. Je doelgroep is kleiner, zoekt anders maar verwacht wel hetzelfde gemak als bij een consumenten webwinkel. Hieronder een aantal tips die je kan toepassen als je een B2B e-commerce website wil opzetten of je conversieratio wil optimaliseren.

Magento vs Woocommerce

Ten eerste kijken we naar het platform waar je jouw webshop wil starten. De twee bekendste voorbeelden zijn Magento en Woocommerce. Woocommerce is een plug-in die je kan toevoegen aan bijvoorbeeld je WordPress website om een WordPress webshop te maken. Magento is een apart platform, gemaakt door software ontwikkelaar Adobe. 

Woocommerce wordt vaak gekozen door B2C en kleine B2B e-commerce partijen. Het is minder professioneel, je hebt een limiet van 250 producten die je kan inladen en minder opties om producten te filteren. Shopify is een soortgelijke aanbieder, hoewel zij een eigen platform hebben en geen plug-in.

Magento is vooral interessant voor grote leveranciers. Je kan makkelijk duizenden producten opnemen in je webshop, uitgebreide filters toepassen en hebt meer mogelijkheden.

Concluderend: Woocommerce is laagdrempeliger. Magento is vooral interessant voor partijen met een grote voorraad.

Responsive design

Mobiel verkeer neemt nog elk jaar toe. Daarom is het waardevol je website responsive te maken. Zo hebben zowel desktop gebruikers als mobiele gebruikers een optimale ervaring. Zakelijke consumenten zoeken steeds vaker op hun tablet of mobiele telefoon op jouw B2B webwinkel. Geef ze daarom een perfecte ervaring op al hun devices.

Betaalopties B2B webshop

Je zakelijke klant wil betalen maar je biedt alleen iDeal aan. Voor sommige ondernemers is dit niet zo ‘ideal’. Geef meerdere betaalopties zoals een creditcard, Paypal, achteraf betalen etc.

Dit zijn slechts drie B2B webshop voorbeelden om je conversie ratio te optimaliseren. Verder kan je denken aan:

  • Analytics gebruiken om je website te verbeteren
  • Je website optimaliseren voor SEO
  • Makkelijke check-out (liefst one step check-out)
  • Geen onverwachte leveringskosten
  • Omnichannel marketing strategie
  • ERP en CRM data combineren met je b2b webshop (uit dit onderzoek van Dun & Bradstreet blijkt dat 72% van de B2B marketers online en offline data wil combineren, maar slechts 12% dat succesvol doet)
  • Snelle laadtijden
  • Marketing automation
  • Etc.

B2B webshop: meer bezoekers en verkopen

Wil je meer succes behalen met jouw B2B webshop of e-commerce platform? Download dan onze CRO checklist. Deze bevat meer dan 70 punten om jouw website of webwinkel te optimaliseren zodat je meer omzet en winst kan behalen.