Marketing automation B2B

Home » B2B Marketing » Marketing automation B2B

Marketing automation is een geweldig middel om repeterende marketing taken te automatiseren. Op deze pagina leggen we graag uit wat de mogelijkheden zijn. Zo geven we je een aantal voorbeelden en inspiratie om het voor je eigen B2B organisatie toe te passen.

Hoewel marketing automation simpel is om te beginnen, kan je zo ver en geavanceerd te werk gaan als je zelf wilt. Daarom beginnen we met een paar eenvoudige voorbeelden.

Marketing automation: simpele voorbeelden

De eerste stap is dat we contact gegevens nodig hebben van een bezoeker van je website. Deze activeren een ‘trigger’. Dit is een bepaalde gebeurtenis die een proces in gang zetten.

Trigger voorbeelden:

  • Download (invullen formulier)
  • Openen e-mail
  • Klikken op link in e-mail
  • Bezoeken van bepaalde pagina van je website

Zodra een trigger is geactiveerd, kan je via marketing automation een vervolgactie inplannen.

Vervolgactie voorbeelden:

  • Versturen nieuwe e-mail
  • Specifiek bericht laten zien wanneer bezoeker website bezoekt
  • Notificatie sturen naar sales team: bezoeker heeft whitepaper gedownload, contactpagina bezocht, maar niet ingevuld
  • Punten toevoegen aan leadscoring
  • Webshop: versturen automatische mails met producten of soortgelijke producten (aanbiedingen). Mensen vinden dit ook leuk, etc.

Marketing automation: geen e-mailmarketing

Bij marketing automation denken we vaak aan het automatiseren van e-mails. Een bezoeker van je pagina downloadt een whitepaper, komt in een mail-flow terecht en ontvangt zo een aantal e-mails over jouw bedrijf en de content/producten/diensten die je aanbiedt.

Daarnaast kan je in een webshop mensen gepersonaliseerde berichten sturen. Is een bestaande klant jarig? Laat hem nog een aankoop doen door iets te sturen als: “Gefeliciteerd met je verjaardag. Om dat te vieren, geven we 5% korting op je volgende aankoop”.

Je kan ook aan up-selling of cross-selling doen. Een klant die een aankoop via je webshop doet, kan je iets sturen als: ‘Mensen die jouw product kochten, kopen ook vaak product X’.

Zo bezien, lijkt het vooral handig als je jouw leads, prospects of klanten niet handmatig een e-mail wil sturen. Maar…

Verfijnde marketing automation tactieken

Marketing automation is veel meer dan dat. Zo kan je marketing automation inzetten om mensen gepersonaliseerde boodschappen te sturen op het moment waar zij behoefte aan hebben.

Op die manier help je de leads en prospects door de customer journey. Zo ondersteunt de software zelfs het realiseren van leads, of kan je bestaande klanten meer aan je binden.

Je warmt je leads en prospects langzaam op tot ze klaar zijn voor de conversie.

CRM data en Leadscoring

Dat komt omdat je via marketing automation tools en software je CRM data kan koppelen. Zo kan je bezoekers en leads een score geven om bij te houden hoe ver ze in het aankoop-proces zitten. Dit heet lead scoring.

Zo zie je wie een bezoeker is, een marketing qualified lead (MQL), sales qualified lead (SQL), etc. Download iemand je whitepaper, dan krijgt die persoon 10 punten. Opent zij de e-mail? 20 punten. Klikt ze op de downloadlink? 30 punten. Etc.

Je kan zelf instellen hoeveel punten je leads nodig hebben om van MQL naar SQL te gaan. Zo kan binnen je CRM systeem automatisch iemand doorstromen. Wanneer zij een SQL is, kan bijvoorbeeld het sales team contact opnemen aangezien ze een duidelijke interesse in je bedrijf toont.

Marketing automation tools

Het onderzoek van Salesforce’s Pardot laat zien dat marketing automation kan leiden tot meer omzet. Dat komt omdat marketing en sales beter op elkaar afgestemd zijn.

In Nederland werken veel b2b organisaties met de volgende software:

Kijk vooral naar de marketing doelstelling van je organisatie en bepaal dan welke tool het best aansluit op jouw behoefte. Ben je benieuwd naar marketing automation of wil je het optimaliseren? Meld je dan aan voor onze gratis sitescan.

Gratis sitescan aanvragen

Ontvang je gratis sitescan per mail!