
Als we het hebben over B2B social, dan draait het om de vergelijking tussen LinkedIN en consumentenplatformen als Facebook, Instagram en Youtube. In dit artikel leer je hoe je de verschillende kanalen succesvol inzet om B2B leads te werven.
LinkedIN staat bekend om haar hoge kwaliteit omdat gebruikers hun profielen (redelijk) naar waarheid invullen. Als je daarom een campagne target op CEO’s van enterprises met meer dan 1.000 werknemers in de tech sector, dan is de kans vrij hoog dat je precies deze mensen bereikt.
Verder biedt LinkedIN je verschillende low cost mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Zo kun je berichten onder jouw netwerk verspreiden door deze te delen op je eigen feed, de feed van je medewerkers en de company page. Ook kun je analyseren welke groepen er bestaan over relevante onderwerpen en jouw berichten daar delen. Tot slot kun je met de LinkedIN Sales Navigator interessante mensen een bericht sturen of hen uitnodigen in je netwerk met een connectieverzoek.
Indien je een groter bereik zoekt, dan is LinkedIN tevens een krachtig kanaal om te adverteren. De goede kwaliteit creëert echter fikse concurrentie, waardoor de kosten gemiddeld hoger liggen dan op andere social kanalen.
Een combinatie van de bovenstaande tactieken is vaak de ideale strategie om jouw doelgroep via LinkedIN te bereiken. Tot slot hangt het succes enorm af van je relevantie en creativiteit. Want als je niet de aandacht weet te trekken of iets waardevols kunt bieden, dan gaat al je inzet verloren.
Facebook/Instagram en Youtube
Hoewel Facebook en Youtube als een consumentenplatform bekend staan, zijn dit ook geschikte kanalen om zakelijke doelgroepen te bereiken. Het internet ligt bezaaid met pixels waarmee deze tech giganten informatie verzamelen over jouw gedrag en interesses. Deze data voedt een krachtige A.I. die voorspellingen maakt over de kenmerken van haar gebruikers. Deze kenmerken kunnen ook zakelijk zijn, bijvoorbeeld in welke branche je werkt of in wat voor beroep je actief bent.
Hoewel de targeting minder nauwkeurig is als op LinkedIN, zijn de kosten ook vele malen lager. Ook is het bereik op Youtube, Facebook en Instagram gemiddeld groter dan op LinkedIN, wat samen met de lagere kosten het nadeel van de minder accurate targeting grotendeels goedmaakt. Leer hier een zakelijke advertentiecampagne te maken op Facebook.
Klaar om te groeien?
Onze no cure, no pay is een garantie dat wij je geen projecten aansmeren waar je later niet tevreden over bent. Krijg eerlijk advies over wat wij zouden doen in jouw situatie. Want anders krijgen we toch niet betaald.