B2B Persona

Home » B2B Marketing » B2B Persona

Voordat je teksten voor je doelgroep kunt schrijven, is het belangrijk dat je een helder beeld hebt van wie je doelgroep is. Een omschrijving van jouw doelgroep wordt ook wel een ijkpersoon of ‘persona’ genoemd.

Een B2B persona maken

Een B2B persona ontwikkel je in principe per dienst die je aanbiedt. Zo schets je een beeld van wie jouw diensten zullen gebruiken, maar ook iedereen die betrokken is bij het beslissingsproces.

Vragen die je jezelf stelt tijdens het ontwikkelen van een B2B persona:

  • Voor welke branche(s) is mijn dienst relevant?
  • Hoeveel werknemers bevat de organisatie?
  • Welke functie vervult mijn persona?
  • Hoeveel jaar werkervaring heeft zij?
  • Wie is haar leidinggevende?
  • Stuur zij een team aan?
  • Met welke uitdagingen heeft zij te maken?

Vooral dat laatste punt is erg belangrijk. Hoe meer je leert over de uitdagingen van jouw doelgroep, hoe beter je kunt aantonen hoe jouw diensten haar kunnen helpen.

Zodra je helder hebt wie je wilt overtuigen, kun je starten met het verkorten van het beslisproces.

Gratis sitescan aanvragen

Ontvang je gratis sitescan per mail!