B2B leads genereren

Home » B2B Marketing » B2B leads genereren

B2B leads genereren is lastig. Nieuwe leads zijn nodig om sales te krijgen. Maar hoe overtuig je iemand een lead te worden met online leadgeneratie? Op deze pagina kijken we hoe je de verschillende uitdagingen in B2B leadwerving oplost.

In het kort: bied iets van waarde op je website wat niet een directe sale is. Geef mensen de tijd om over je producten na te denken en help ze zelf een start te maken. Dit kan in de vorm van een proefversie (14 dagen gratis), webinar, e-book, whitepaper, case study, checklist, etc. Laat mensen kennis maken met je, zonder dat ze direct met je in zee moeten.

Een iets uitgebreider verhaal hebben we hieronder beschreven. Zodat je zelf alvast aan de slag kan.

1.1 Vindbaar zijn in Google

Je hebt een website, maar nog geen bezoekers? Zorg dan eerst dat je gevonden wordt op de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw organisatie. Hoe heet je product? Wat bied je aan? Synoniemen. Bedenk alle mogelijke zoekwoorden omtrent jouw bedrijf en zorg dat je gevonden wordt door de keywords te verwerken op je pagina’s. Een zoekwoorden onderzoek kan je zelf doen via Google’s keyword planner.

1.2 SEO optimalisatie

Vervolgens optimaliseer je jouw pagina voor SEO. Presenteer de data van jouw website zo makkelijk mogelijk aan de zoekmachines (bijvoorbeeld Google en Bing) door het gebruik van onder andere Meta tags en H1 headers. 

VIDEO: 5 SEO tips die je direct kan toepassen

SEO Checklist: meer dan 100 punten

Denk ook aan je website snelheid. Als je een langzame server hebt, of een website met veel html-code, zal de laadtijd oplopen waardoor je bezoekers al afhaken voordat de pagina geladen is.

2.1 Meer bezoekers op je website

Nu je jouw organische verkeer op orde hebt, kan je beginnen met adverteren. Het organische verkeer is het meest waardevolle verkeer. 71% van alle zakelijke ondervraagden zegt dagelijks internet te raadplegen voor zakelijke aankopen.

VIDEO: Adverteren in Google

Maar actief zoekenden zijn schaars. Groter is de doelgroep ‘latent zoekenden’. Als je hen weet te activeren, zal je veel meer bezoekers naar je website kunnen trekken. Adverteren is dan de makkelijkste optie om snel veel bezoekers naar je website te kunnen trekken.

2.2 B2B op social media

Dankzij social media kunnen we gericht targeten op selecte doelgroepen. Facebook creëert aan de hand van het online gedrag profielen op over de interesses en kenmerken van haar gebruikers. Met deze data kan je heel selectief een campagne opzetten om alleen de mensen te bereiken die relevant zijn. De kosten zijn erg laag dus een goede keuze om de bezoekersaantallen op je website te verhogen.

VIDEO: Adverteren op Facebook

Op LinkedIN kan je nog specifieker jouw doelgroep benaderen. LinkedIN is een zakelijk social media kanaal en de leads die je hier uit haalt zijn vaak een stuk waardevoller. Een klik op LinkedIN zal daarom vaak duurder zijn dan op Facebook. 

3.1 De juiste doelgroep bereiken

Hoe weet je wie de juiste doelgroep voor jou is? Door te testen. Dankzij Google Analytics, Hotjar, Facebook Analytics en alle andere beschikbare tools, is het goed inzichtelijk hoe je online marketing campagnes presteren.

Speel daarom met verschillende kleuren, ontwerpen, boodschappen om te kijken welke variatie het best op jouw doelgroep aansluit. 

3.2 B2B personas

Experimenteer vervolgens ook met verschillende doelgroepen. Wie weet voelt de manager zich meer aangesproken tot boodschap X, maar moet je bij de CEO juist boodschap Y laten zien.

Bedenk wie je potentiële klanten zijn en wat hun uitdagingen, behoeften en oplossingen zijn. Speel daarop in door voor elke groep een persona te maken. Een B2B persona kan je helpen om duidelijk voor ogen te hebben hoe je jouw doelgroep moet aanspreken.

3.3 Customer journey

Een customer journey is nodig om de reis van je B2B persona in kaart te brengen. Jouw product of dienst lost een probleem op voor je zakelijke consument. Maar hoe ziet de start van deze reis er uit? Waar begint het probleem van de consument en hoe kan jij als B2B ondernemer bij elke stap in de customer journey iets van waarde geven aan je lead?

4.1 Landingspagina optimaliseren

Als laatste kijken we naar de pagina van je website. Is deze wel optimaal? Test wederom met lay-out, de tekst, afbeeldingen en conversie-mogelijkheden. Soms kan het zelfs zo zijn dat je voor elke doelgroep een aparte landingspagina moet creëren. 

Hoe meer landingspagina’s je hebt, hoe meer leads je ook zal binnenhalen. Experimenteer daarom ook met je landingspagina. Het kan je conversiepercentage sterk verhogen.

CHECKLIST: Meer dan 70 punten om direct je conversieratio te verhogen

5.1 B2B leads kopen

Met B2B leads kopen, hebben we bij Marquant geen ervaring. Desondanks raden we het niet aan om dit als enige manier van B2B leads genereren te gebruiken. Je hebt geen goed beeld van de kwaliteit van de leads. Het klinkt als een korte weg naar succes, maar zodra je stopt met het kopen van leads, heb je ook geen leads meer. Een duurzame manier om B2B leads te genereren is zelf werken aan je leadgeneratie. Bijvoorbeeld met inbound marketing. Het is meer werk, maar levert op lange termijn meer op.

We hopen je zo verder op weg te helpen. Mocht je meer willen lezen, bekijk dan onze B2B marketing pagina. Wil je hulp met b2b leads genereren? Vraag dan onze gratis sitescan aan.

Gratis sitescan aanvragen

Ontvang je gratis sitescan per mail!