Categorieën
Strategie

B2B marketing stopt niet bij sales

Home » Blog » B2B marketing stopt niet bij sales

In B2B marketing hebben we het vaak over de buyer journey. Maar om het maximale uit je inbound marketingstrategie te halen, wil je verder denken dan de conversie van lead naar sale. In dit artikel leer je hoe je succesvolle klantrelaties inzet om meer leads en sales te genereren.

Het concept van het vliegwiel komt origineel van HubSpot, een veelgebruikte marketing automation tool die als combinatie tussen een CRM en een e-mail tool werkt. In traditionele zin kijkt men vaak naar de buyer journey en de customer journey. Kort gezegd is de buyer journey het proces dat een prospect doorloopt van bewustwording tot aankoop, terwijl de customer journey vooral gaat over hoe de klant het de dienst gebruikt en uiteindelijk (wellicht) weer vertrekt.

Recensies voelen out-dated

Het vliegwiel draait allemaal om wat je kunt doen met tevreden klanten om vervolgens nieuwe klanten aan te trekken. Een logische eerste stap is bijvoorbeeld het vragen van een recensie en deze plaatsen op je website, je vermelding op Google of een externe site als Trustpilot. Maar dat voelt allemaal saai en voor de hand liggend.

Van uitdaging naar case study

Het wordt al een stuk interessanter als je een helder beeld hebt van de uitdagingen van je doelgroep en hoe jouw diensten deze oplossen. Denk hierbij groot, wat is de belangrijkste uitdaging die je oplost voor jouw klanten? Waarschijnlijk zijn er nog een hoop potentiële klanten die met dezelfde uitdaging worstelen en die zouden er maar al te graag een concreet voorbeeld zien hoe een betrouwbare partij dit voor hen oplost. Geen salesverhaaltjes of saaie informatie over hoe je dienst precies werkt. Nee, een echt voorbeeld met echte klanten.

B2B vliegwiel

Dit is waar het vliegwiel om draait: gebruik een positieve klantervaring waarin jij een herkenbare uitdaging voor jouw doelgroep hebt opgelost. Interview deze klant(en) en vraag of je hun positieve ervaring mag verwerken in een case study. Je hebt nu een document met een echt voorbeeld met een echte klant waarin je de meerwaarde van jouw bedrijf toont. Promoot dit document op LinkedIn, Facebook of via content marketing op websites als Emerce en je trekt al snel nieuwe B2B leads aan die je kunt converteren tot klanten. En het riedeltje begint weer opnieuw…

Waarom levert jouw website geen leads?

In onze gratis whitepaper leer je alles wat je moet weten om B2B leads te werven via jouw website. Download de whitepaper en ga direct aan de slag!